ענן-בוסר

פורסם ב:

אני אוהב את הענן. באמת שאני אוהב. אני אוהב את זה שהדואר שלי יושב בג’ימייל וזמין מכל מחשב או טלפון ראוי לשמו. אני אוהב את זה שהמסמכים שלי מסונכרנים עם דרופבוקס, מעודכנים תמיד על שני המחשבים שלי וזמינים גם דרך הדפדפן כשצריך. באמת שאני אוהב את זה. אבל כל הזמן הטכנולוגיה מזכירה לי עד כמה המצב של הענן, ושל אפליקציות ווב בכלל, הוא פרימיטיבי ומגושם יחסית למה שאני רגיל אליו על המחשב האישי עצמו.

אני לא מתכוון אפילו להכנס להתלהבות התקשורתית שיש כל פעם שגוגל מוסיפה פיצ’ר טריביאלי לג’ימייל (חדש! אפשר לגרור קבצים אל תוך הודעה! באמת? דראג-אנד-דרופ זה מה שמלהיב אותנו היום?), אלא למחסור מאד בסיסי ביכולת של הענן לתפקד בלי המחשב האישי שלי. אני יכול לשלוח מייל מהאתר של ג’ימייל או לשמור מסמך באתר של דרופבוקס, אבל אני לא יכול לקשר בין השניים באופן ישיר. אם אני רוצה לצרף למייל מסמך מדרופבוקס, אני צריך לשמור אותו, ידנית, לספריה זמנית במחשב האישי שלי, ואז לצרף אותו חזרה למייל שלי. וזה מטופש. זה ממש ממש מטופש.

ואפילו יותר משזה מטופש, זה גם מיותר. בשביל שג’ימייל יוכל לדבר ישירות עם דרופבוקס, כל מה שצריך זה ששני השירותים יממשו איזה פרוטוקול משותף שיאפשר להם לדבר אחד עם השני. פרוטוקול כזה כבר קיים – WebDAV – אבל יכול להיות שקיימים כבר פרוטוקולים יותר נוחים, פשוטים ויעילים. עכשיו רק צריך שג’ימייל יתמכו בזה, ויאפשרו לי להגדיר, כחלק מהגדרות החשבון שלי, שורה של שרתי מסמכים שאיתם הייתי רוצה לעבוד, ולתת לי לקשר ישירות.

אפשרות נוספת היא לעשות את זה דרך הדפדפן, או אפילו מערכת הפעלה. שחלונית בחירת הקבצים שקופצת כשאני לוחץ Attach תתן לי אפשרות לגשת גם לדרופבוקס שלי. מיקרוסופט כבר עושה דברים דומים עם שרתי SharePoint, אבל התמיכה מוגבלת, בעייתית, ובעיקר לא נותנת מענה לצורך שזה יעבוד מכל מקום, מכל מחשב. אבל זה עדיף על למלא את ספריית ה-Temporary Files שלי עם קבצים מיותרים, זה בטוח.


פורסם ב:

by

Comments

10 תגובות על “ענן-בוסר”

  1. תמונת פרופיל של שי
    שי

    אתה מתעלם ממה שבעיני יותר מרשים (או לפחות, יותר משפיע מבחינת תכנון מערכות) בענן, של החומרה הוירטואלית, שהיא כבר בשלה כמעט לגמרי, ואפשר וכדאי לרכוש זמן על שרתים מרוחקים, ולהפעיל כך שרותים שלמים (DropBox היא דוגמא מצויינת).
    אתה מתייחס ליישומי הקצה בענן, שאכן שם יש עוד מה לעשות, גם מהסיבה הטכנית, וגם מהסיבה המסחרית (והשרותים בענן מפשטים את בניית הישומים בענן, ושוב DropBox היא דוגמא מצויינת).

  2. תמונת פרופיל של Meme

    שי, לקרוא לג'ימייל שירות קצה בענן זה אולי נכון ברמה התיאורטית, אבל בפרקטיקה, זה אחד משירותי הענן הפופולריים יותר, בקרב משתמשים פרטיים. עניין הרצת היישומים על שרת מרוחק זה לגמרי סבבה, בקטע העסקי, אבל למשתמש הביתי אתה יכול באותה מידה לספר שאפשר לגדל ג'ירפות מיניאטוריות בענן וזה יהיה שימושי במידה דומה. כשאני מסבירה למישהו שלא מתפרנס מכתיבת קוד מה זה ענן, אני מצביעה על ג'ימייל. כשהוא שואל איזה שימושים יש לזה, אני מספרת על דרופבוקס. אלה שני שירותי הענן ה-quintessential. כל שאלה לגביהם היא שאלה סופר-חשובה, אם אתה משתמש ביתי.
     

  3. תמונת פרופיל של שי
    שי

    אני חושש שהייתי לא ברור: שרותי קצה הם מאוד חשובים.
    אם כי הם רק חצי מהענן — יש תשתיות ויישומים. התשתיות כבר שם/כאן, היישומים, כמו שאבנר כתב, רק כמעט.
     

  4. תמונת פרופיל של דותן דימט

    בהתחלה חשבתי שאתה רוצה שג'מייל ימשוך את הקובץ אליו ויצרף למסמך במקום לעבור דרכך, אבל בסוף הבנתי שבעצםרצ אתה מדבר על האפשרות ליצור קישורים – הרי אם המסמך על דרופבוקס, אין סיבה שהמכותב יוריד אותו מג'ימייל.
    לא מכיר את דרופבוקס, אבל כל מיני אתרים מאפשרים לשתף קבצים דרך קישור מזוהה שמחובר למייל. בעצם הבעיה שלך היא שלשלוח בג'ימייל מסמך מדרופבוקס (או שירות לא-גוגלי אחר) קשה יותר מלשלוח משהו מגוגל דוקס או פיקאסה, כי הקישוריות הזו לא מוטמעת במערכת.
    נשמע לי שזה יותר עניין ל-OAUTH מאשר ל-WEBDAV (נדמה לי האחרון מוגבל לזיהוי משתמש דרך המנגנונים המובנים ב-HTTP, ולכן, למרבה האירוניה, לא מתאים לענן).

  5. תמונת פרופיל של אבנר קשתן

    דותן, אני התלבטתי אם להתייחס לסוגיה של קישור-לעומת-attachment, והגעתי למסקנה שלמרות הכל, יש ערך לקובץ מצורף סטטי, שלא דורש שיתוף והרשאות מעבר לקישור המקורי, ולא מתעדכן אוטומטית. בדרופבוקס יש פחות או יותר דרך לשתף קבצים בודדים (ע"י העתקה לספריית ה-Public) אבל הוא הרבה פחות נוח וגמיש מגוגל, זה בטוח.

    ברמה הטכנית, צריך שילוב של שניהם. oAuth בשביל לתת לג'ימייל (או לכל שירות אחר, כן?) הרשאה מוגבלת וספציפית לקובץ אותו אני רוצה לשלוח, ו-WebDAV בשביל דפדוף בספריות וקבצים, ובמידת הצורך בשביל לשאוב את הביטים הנחוצים. אני לא יודע איך WebDAV מתמודד עם הרשאות מבוססות oAuth. לכן לא סגרתי את האפשרות להשתמש בפרוטוקול אחר, מודרני יותר.

  6. תמונת פרופיל של אבנר קשתן

    אה, ודבר נוסף: אני לא מעוניין באפשרות לשלוח קובץ מתוך הממשק של דרופבוקס, מייל שלא עובר דרך תוכנת הדואר שלי. לשלוח מסמך בגוגלדוקס, למשל, זה דבר פשוט, אבל הוא לא עובר דרך ג'ימייל. מנגנון מאחורי הקלעים שולח את המייל, ואני לא יכול לראות מה בעצם נשלח. הייתי רוצה אפשרות לשלב attachment במייל שאני כותב, לאו דווקא להשתמש במנגנון "שלח קובץ" של שירות האחסון.

  7. תמונת פרופיל של Meme

    אבנר, כמדומני שיש היכנשהו בגוגל דוקס אפשרות של "send copy to me" או משהו כזה, כדי שיהיה לך את זה מאורכב גם בג'ימייל שלך.

    1. תמונת פרופיל של אבנר קשתן

      פחות חשוב לי שיהיה תיעוד של מה שלחתי. יותר חשוב לי שה-workflow של הפעולה יתחיל מהדואר, שם אני מבלה יותר זמן, ולא מהדוקס.

  8. תמונת פרופיל של עוזי להב

    רציתי לכתוב בדיוק על אותו נושא בבלוג שלי ובכלל להשוות בין הענן לגישה הקודמת.  בעיני הדבר המתסכל ביותר בענן הוא התגובתיות האיטית והעובדה שעם כל הכבוד לזה שאנחנו בדרך כלל מחוברים, עדיין יש את הקטיעות בחיבור שיכולות לתסתכל עד מאוד, לדוגמא קשר סלולרי לא יציב ברכבת.
    ואז אנחנו מוצאים את עצמנו עושים עבודה כפולה, סומכים רק חלקית על הענן, נהנים מיכולת הגישה לאותו חומר מכל מקום אבל ממציאים לעצמנו פרוצדורות כדי להיות ON THE SAFE SIDE.
     
    עוזי להב

  9. תמונת פרופיל של עוזי להב

    ואגב זה  הפוסט שכתבתי בו והזכרתי גם את הענן
    http://cafe.themarker.com/post/2105707/