כחול וצמיגי

פורסם ב:

ראיתי היום באוטובוס איש יושב ומשחק עם האייפון שלו, שאותו קנה בשבוע האחרון, לאחר ההשקה בארץ. אני יודע שהוא קנה אותו עכשיו, כי האייפון – מופת לעיצוב מוצר והנדסת אנוש – היה עטוף בשרוול גומי כחול עם הלוגו של פלאפון, שהפך את המכשיר המעוצב ללבנה דביקה וחמימה.

זו הדרך של פלאפון, אני מניח, להכניס את המיתוג שלהם לאייפון למרות המגבלות הנוקשות שאפל מציבה על המשווקים. אם אסור להם להדביק את הלוגו על הטלפון עצמו, הם פשוט יעטפו את המכשיר כולו בצבעים שלהם, כחול בינוני עז, בניגוד ללובן האלגנטי של אפל.

סלקום בחרו בדרך אחרת להכניס את המותג שלהם לשיווק האייפון, עם שלטי פרסומת ברחבי הדיזנגוף סנטר בצבעי סגול וצהוב שהיו גורמים גם לאוהד בית”ר להתכווץ בכאב, שמפרסמים את האייפון סנטר. לא את האייפון, חלילה – הם לא יעזו לשים את העיצוב שלהם על פרסומת לאייפון בניגוד להנחיות אפל. אבל לאייפון סנטר? אין סיבה שלא. ואני מרגיש שמשחקים איתי בקקי.

* * *

השרוול הכחול הזה של פלאפון, כאמור, היה גורם למהנדסי המוצר של אפל לבכות בשקט, בפינה. בלי הלבן האיקוני, בלי המתכת המוברשת, פשוט צבעים חזקים וגומי תעשייתי. אבל הם יכולים לבכות עד למחר על איך יותר נכון, ויפה, והרמוני לעצב מוצר – אבל בסופו של דבר זה הצרכן שמחליט, והצרכן שרוצה את האייפון שלו שלם ונוח, וכחול, וצמיגי.

לפני שנים רבות, ידידה שלי קיבלה פרוייקט להרים אתר לאיזה יבואן של ציוד לבניין. היא ישבה שעות והשקיעה להרים אתר בית נעים ויפה, עם צבעים משתלבים ופונטים נעימים וטקסט קריא ונוח. ואחרי שהיא סיימה, הלקוח הסתכל, והנהן, ואמר שזה מאד יפה, אבל לא ככה הוא רוצה את זה. הוא רוצה את האתר בצהוב בוהק – צהוב בולדוזר – עם הרבה פסים שחורים וחיים צר ושאר תועבות טיפוגרפיות שגרמו לה להחוויר. אבל בסופו של דבר, המוצר לא קיים בפני עצמו. ואם קבלני בניין רגילים להזמין ציוד מקטלוגים מודפסים שבהם הקונבנציה היא צהוב ושחור וסימני קריאה, ככה הם רוצים גם את האתר שלהם. וככה אנשים רוצים את האייפון שלהם. כחול. וצמיגי.


פורסם ב:

by

Comments

10 תגובות על “כחול וצמיגי”

  1. תמונת פרופיל של lisardggY

    עוד פוסט בבלוג! אושר ושמחה! והיום: מה זה כחול וצמיגי, והישראלים אוהבים? http://blog.strawjackal.org/2009/12/%d7%

    1. תמונת פרופיל של roee_r

      @lisardggY קבוצת הכדורגל(?) של הפועל פתח-תקווה? קבוצת הכדורגל(?) של מכבי פתח תקווה?

      1. תמונת פרופיל של lisardggY

        @roee_r האמת היא שלשם שינוי אפילו היה לי אזכור לכדורגל בפוסט. קטן. אבל אזכור.

        1. תמונת פרופיל של roee_r

          @lisardggY כן, נדמה לי שייחסת לקבוצת הכודרגל של בית"ר ירושלים את צבעיה של קבוצת הכדורסל של הפועל חולון.

  2. תמונת פרופיל של אביב

    אבן סיפורים קשים. למרות שיאמר לזכות האייפון שכל עוד אתה מסתכל על הממשק החתיך שלו, זה לא *ממש* משנה איך הוא נראה מבחוץ. מזכיר לי איזה סיפור על מישהו שהתלבש בהידור מקדימה ובשקים מאחור בגלל שרק את הקדימה הוא יכול לראות בראי. או משהו כזה.
    אגב לקוחות מהגיהנום:
    http://clientsfromhell.tumblr.com/

  3. תמונת פרופיל של פרננדו

    נו, באמת מגיע לכם מזל טוב שסוף סוף נחת אצלכם הלבנה השחורה / לבנה של העריץ הגדול, סטיב. קיבלתי אחד לפני כמה חודשים מהעבודה, ואחרי הוואו הראשוני, זה מכשיר די קקה. כלומר, הוא בסדר, סך הכל, אבל נורא מטריד אותי העובדה שהוא לגמרי סגור ואני יכול להתמש רק באותן אפליקציות שעברו את הסלקציה האכזרית של אפל. יש מלא דברים שחסרים לי במכשיר ויש לו די הרבה באגים ומטרדים. ד"א, למה רק עכשיו זה הגיע לארץ?

    בכל מקרה, לא, זה לא באמת קשור לפוסט. אז מה?

  4. תמונת פרופיל של מיק
    מיק

    אני לא יודע אם אתה צודק (אני מקווה שלא), אבל אם כן אין הצדקה אמיתית ללימודי עיצוב כפי שאנחנו מכירים אותם היום: כלומר הנדסת מוצר עבור המשתמשים הפוטנציאליים שלו.
    ואם כך, אז כל מקרי הבוחן של המקצוע הזה, כולל האייפון עצמו, עומדים בסימן שאלה.
    סימן הקריאה, כמובן הוא האייפון עצמו.
    אייפון!
    (רוצה לומר ההצלחה המוכחת של מוצרי-על כמו אייפון או אתרים כמו טוויטר היא עדות ניצחת לטעות היסודית של קבלני הבניין לדורותיהם – המעצב יודע לעצב, והקבלן יודע לקבלן, או לקבול, או משהו).
     

  5. תמונת פרופיל של אבנר קשתן

    אביב: ראיתי איפשהו מישהו שטוען שיש מילה ביפנית למישהי שנראית טוב מאחורה אבל לא מקדימה. או להפך. לא שזה קשור למשהו.

    פרננדו: למה רק עכשיו זה הגיע? בשביל שסטיב ג'ובס יוכל לשבת במצודה התת-ימית שלו ולצחוק צחוק מרושע בזמן שהוא מלטף חתול (לבן, כמובן, עם גימור מתכת מוברשת). או זה, או שסתם שוק קטן עם נטייה ידועה לפירטיות לא ממש נראה לבחורים מקופרטינו כהשקעה טובה.

    מיק: זו שאלה טובה, ואפשר להסתכל על ההצלחה של האייפון (דגם אחד לשלוט בכולם) לעומת נוקיה (אלפי דגמים ילבלבו להם). האייפון הוא המכשיר הסקסי והמדובר, והוא נמצא בעליה מתמדת – אבל אי אפשר לשכוח שנוקיה, למרות ההאטות במכירות, היא עדיין יצרנית הטלפונים הכי גדולה בעולם בהפרש ניכר.

    וחוץ מזה: מיק! מה נשמע? שנים לא התראינו.

  6. תמונת פרופיל של יפתח

    עם כל האגרסיביות שמאפיינת את אפל במסגרת השקת האייפון בארץ הקודש אני מתחיל לתהות מהו ערכה, אם בכלל, של אלגנטיות המוצר עצמו (שכנראה לא אקנה).