חשיפה

פורסם ב:

לפני כמה ימים קונן יובל דרור על השתתפותה של קורין אלאל בתוכנית האח הגדול VIP, תוכנית עליה הוא שופך קיתונות של בוז. בקרב קוראיו יש ערבוב של תגובות – מתומכות למתנגדות, ממנומסות לעוינות. אבל יש נקודה אחת שנראה לי  שפוספסה כחלק מהעליהום שם בגלוב, בין אם על התוכנית או על מגניה ומגיניה.

האח הגדול VIP היא תוכנית שונה, מהותית, מהאח הגדול הרגיל. לא בגלל הפורמט, אלא בדיוק בגלל המשתתפים שבה. לא, כמו שמגיבים טענו, כי היא מסירה את “אבק הכוכבים”  ומראה את המפורסמים במלוא טבעיותם, אלא בגלל שהיא מסירה מעל התוכנית את היומרה להיות “ריאליטי”.

תוכניות ריאליטי אינן תוכניות תיעודיות. הן לא מנסות להראות, מעשה אנתרופולוגים מתחילת המאה ה-20, את בני האדם בסביבתם הטבעית ובהתנהגותם האמיתית. הן לוקחות אנשים שאינן שחקנים מקצועיים ומציבות אותום בסיטואציות מתוכננות, מהונדסות. לא כל משפט מתוסרט מראש, אבל הסיטואציות מובנות, מכוונת. אנשים יודעים שהם משתתפים בתוכנית טלוויזיה, ויודעים שהם באו לבדר את הצופים, וההתנהגות שלהם בהתאם.

וכאן בדיוק נכנס ההבדל בין אנשים מן הישוב לבין יושבי הוילה באח הגדול VIP. המשתתפים החדשים כאן הם, ברובם, בדרנים. זמרים, דוגמנים, אנשי תקשורת, אנשים שמורגלים לעמוד מול קהל, לבדר, לבנות פרסונה ציבורית. לכן אפשר לראות את ההשתתפות שלהם בתוכנית הזו כמו כל הופעה אחרת. אין כאן את הטשטוש שמרתיע אנשים, בין הפרטי לציבורי. יש כאן הופעה. הופעה משותפת, מתמשכת ואולי גם מיותרת, אבל זו פשוט דרך אחרת לתת לאותם בדרנים וממלאי זמן מסך לעשות את מה שהם עושים בכל מקרה: מופיעים בטלוויזיה, כדי לבדר אותנו.

הבהרה: כותב שורות האלה לא בעצם טרח לראות את התוכנית. לא את המקורית ולא את ה-VIP. אבל אם אי אפשר לכתוב לחלוטין באוויר בבלוג שלך, אז איפה כן?


פורסם ב:

by

Comments

5 תגובות על “חשיפה”

  1. תמונת פרופיל של ישראל
    ישראל

    קיתון – כלי קיבול
    קיטון – חדר קטן

    http://www.safa-ivrit.org/spelling/kiton.php

    וסליחה על הקטנוניות.

  2. תמונת פרופיל של אבנר קשתן

    תודה על התיקון.

    משהו גם על התוכן?
  3. תמונת פרופיל של ישראל
    ישראל

    מצד אחד, יש פה היתממות, שהרי כל הפואנטה של תוכניות הריאליטי הן להראות לנו אנשים במערומיהם הנפשיים, ואני מניח שהבמאים והמפיקים של האח הגדול שמים לעצמם למטרה לחתור תחת כל ניסיון של המשתתפים "לתת שואו", והם דווקא יראו אותם בצורה הכי רחוקה מהפרסונה הציבורית שלהם.
    מצד שני, די משעמם אותי לשמוע שוב ושוב איך הטרנד האחרון בעולם הבידור הוא-הוא תחתית החבית, וכמה שהכל נהיה צהוב וכולם רק כותבים סמסים ושומעים מוזיקת רוק'נ'רול. אני הפסקתי להתבאס מזה עוד בתקופת המעגל של דן שילון.

    on the gripping hand, כמו שאומרים, לא אני ולא אתה רואים את התוכנית הזו, אז הדיון הזה הוא די תלוש, שלא לומר חסר פואנטה.

  4. תמונת פרופיל של אבנר קשתן

    אני חושב ש-"תלוש וחסר פואנטה" היתה כותרת המשנה של הבלוג שלי באיזשהו שלב, אז ברשותך, אני אמשיך.

    השאלה היא באמת עד כמה באמת נתפשת התוכנית בעיני צופיה כאמיתית. אמר מגיב בבלוג המקושר של יובל דרור שהוא מצא את עצמו מתייחס לאנשים האמיתיים כאל דמויות, ואני חושב שזה דווקא מייצג את התפישה הרווחת – לא שאנשים רואים את האח הגדול כאמיתי יותר משהו, אלא הרבה פחות משהו. "משה המלצר לשעבר" הוא דמות שמשוחקת ע"י אחד משה, מלצר לשעבר. זו התפישה הרווחת, לדעתי, ולכן אני גם לא רואה בה פסול. אחת כמה וכמה כשמדובר בפרפורמר מקצועי, כמו בתוכנית הנ"ל.
  5. […] אבנר קשתן בתאריך 16:10 שפה עברית בפוסט הקודם שלי טעיתי באיות הביטוי “קיתונות של בוז” כ-“קיטונות” – […]