מספרים משקרים

פורסם ב:

הגרף הזה הוא אחד מאסופות הנתונים המטעות ביותר שיצא לי להתקל בהן:

GameIndustryGraph

(מקור: Kotaku.com)

למה הוא כל-כך מטעה? כי הוא משדר באופן מאד בוטה מסר שאין בו. על פניו, הוא מעיד על ירידות במכירות, ואכן זה חלק ממה שיש בו, אבל הוא מאד מעורר תהיות. איך זה שיש ירידות כאלה גדולות לקראת דצמבר? הרי זו עונת הקניות המטורפת!

הסיבה לבלבול הוא שהגרף הוא בכלל לא של היקף מכירות. הוא רק של שינוי בהיקפי מכירות, כשההשוואה היא לחודש המקביל בשנה שלפני. בחודש דצמבר 2007 אנחנו מרגישים שהיתה ירידה דרסטית במכירות, אבל מה שסביר להניח שקרה הוא המצב הפוך – שבדצמבר מכרו יותר מאשר בספטמבר. אז למה הירידה הדרסטית בגרף? כי בדצמבר 2007 מכרו טיפה פחות מאשר בדצמבר 2006 (לכן הגרף טיפה מתחת ל-0%), בעוד שבספטמבר 2007 מכרו ב-80% יותר מאשר בספטמבר 2006. בעצם אין שום קשר בין הנקודה של ספטמבר על הגרף לזו של דצמבר, מבחינת היקפי מכירות. הגרף הזה לא מדבר על השטויות הללו בכלל. יכול להיות שביוני 2009 – הנקודה הנמוכה ביותר בגרף – המכירות עברו את ספטמבר 2007. אני לא חושב שזה נכון, אבל אי אפשר לדעת מהגרף הזה.

אז מה הבעיה עם זה? יש גרפים של מכירות, ויש גרפים של שינויים במכירות. ולאנשים כלכלה ותעשייה איכפת, יש להניח, משניהם. הבעיה היא שגרפים כאלה מוצאים את דרכם גם לאתרי חדשות כלליים, ואתרי משחקים כמו Kotaku לעיל, ואפילו לעיתונים היומיים. וזה לא משנה שכותרת המשנה של הגרף מנסה להסביר מה בעצם קורה בו. הכותרת הראשית היא עדיין “מכירות משחקים”. וכפי שאפשר לראות באתר שממנו לקחתי את הגרף, גם לשים הסבר בגוף הכתבה לא עוזר – התגובות מראות שאנשים יפרשו את המידע לא נכון. אז למה Kotaku שמו אותו? כי זה נראה מרשים. דרמטי. פופוליסטי. Graph porn.

אין הרבה מה לעשות חוץ מלנסות להעלות את המודעות של הקוראים לבעייתיות של נתונים מספריים, בצורת גרף או אחרת, בכל הזדמנות. ברכה על ראשם של העומלים על כך.


פורסם ב:

by

Comments

10 תגובות על “מספרים משקרים”

  1. תמונת פרופיל של עומר

    אינפוגרפיקה היא דרך, מעל הכל, לספר סיפור. זה הסיפור שהם רוצים לספר, אז הם יעקמו את הנתונים כך שיראו באיזו צורה שהם רוצים.
    גם אני לא אוהב את זה. תודה על הפוסט.

  2. תמונת פרופיל של דפנה שיזף

    זה גם קצת מקרה של מה שב- Language Log קוראים Nerdview, "כתיבה מנקודת המבט של איש המקצוע ולא בצורה נגישה ושימושית לקורא או למשתמש".
    אני מחשיבה את עצמי די טובה בעניין הזה של הגרפים, אבל שום סיכוי שבעולם שאני אבין מה זה Monthly Data, Y/Y % Change – לא בלי ההסבר שלך (תודה אבנר).
     

  3. תמונת פרופיל של אבנר קשתן

    עומר: בתור מישהו שצריך לספק אינפוגרפיקה לכתבה בשעה הקרובה, אני יודע כמה זה קשה להעביר משהו משמעותי בגרף. אבל זה כל כך קל להעביר משהו לא משמעותי ושיראה מרשים…

    דפנה: גם אני לא הייתי עולה על זה אם לא הייתי נחשף למונח Year on year changes בעבודה בזמן האחרון. לא סתם שזה לא קונצפט אינטואיטיבי, גם הניסוח (Y/Y%) הוא עמוק במעמקי ה-Nerdview. או הז'רגון המקצועי, אם תרצי.

  4. תמונת פרופיל של דפנה שיזף

    למיטב הבנתי, Nerdview שהוא ז'רגון מקצועי שמשתמשים בו במקום שאמור להיות נגיש לקהל הרחב. כך שההבחנה תלויה באופי של המדיום שממנו הבאת את הגרף.

  5. תמונת פרופיל של אבנר קשתן

    אני מקבל את ההבחנה. Kotaku, אם כך, הוא מנוע טרנספורמציה שהופך ז'רגון מקצועי ל-Nerdview. היאח!

  6. תמונת פרופיל של עומר

    אני מת על אינפוגרפיקה ואם אתה שוב נתקל במקרה שבו אתה צריך אחת, אני אשמח לנסות לעזור. :)
     
    ובבקשה אל תגיע למצב שאתה עושה דברים נוראיים כמו זה: http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3362401,00.html

  7. תמונת פרופיל של אבנר קשתן

    כן, אני זוכר את הכתבה הזו. מה, לא חשוב לך לדעת ש-100% מהרופאים למדו רפואה? ושל-100% מהאנשים עם תואר דוקטור יש תואר שלישי ומעלה? שירות לציבור!

  8. תמונת פרופיל של אורי
    אורי

    כל פעם מרשים מחדש לראות בכמה הרבה דרכים וצורות משקרים לנו. צריך להקים גוף פיקוחי כלשהו שתםקידו יהיה להעמיד דברים על דיוקם.

  9. תמונת פרופיל של אבנר קשתן

    אורי: צריך אתר שיתופי, במודל ויקי כזה או אחר, שמישהו יכול לקשר לגרף או נתון כלשהו ולשאול מה המשמעות האמיתית שלו, ובתקווה שמומחים בתחום יבואו ויסבירו. זה דורש לפתח קהילה מומחית, כמו בויקיפדיה. אולי זה יהיה אפשרי תחת מסגרת אידאולוגית כמו ויקיפדיה, או סתם לגייס תמיכה באמצעות סיסמאות מחתרתיות של "לנצח את השקרים של הממסד"

  10. תמונת פרופיל של עומר ון קלוטן

    אבנר, עזוב את זה – הצורה שבה מציגים את המידע היא אבסורדית. בערך כל פריט מידע שם מיוצג בצורה גרועה.