ג’יטוק, הנגאאוטס, והשירות הכפול

פורסם ב:

אני משתמש די הרבה במוצריה של גוגל. אני מרוצה מהם. הם טובים, והם עושים את העבודה. אבל לפעמים נדמה לי, בעיקר לאחרונה, שהם עושים שינויים למוצרים ולממשקי המשתמש בלי לחשוב עליהם עד הסוף, או בלי להסביר נכון מה הם עשו ולמה. אז אני אתחיל כאן סדרה קצרה של פוסטים (כרגע מתוכננים שניים) עם קצת רטינות על דברים שמציקים לי.

במשך שנים, אנשים השתמשו בג’יטוק, Google Talk, ככלי מסרים מיידיים (IM). הוא נוח, הוא זמין ישירות הממשק של ג’ימייל או של הטלפון, והוא עושה את העבודה. אבל לאחרונה גוגל התחילה לדחוף את הנגאאוטס, Hangouts, מוצר שבא לשלב בין טכנולוגיות התקשורת המידיות השונות של גוגל ומוצר אחד – גם את ג’יטוק, גם את שיחות הוידאו והועידה של Google Plus, וגם את Google+ Messenger שהיה משולב ברשת החברתית. והם עשו את זה, והחליפו את ג’יטוק על מכשירי אנדרואיד, ופתאום אנשים התחילו להתעצבן.image

קל לפטור בבוז תלונות של משתמשים אחרי ששינו להם את ממשק המשתמש. אנשים תמיד יתלוננו משינויים. אבל מלהקשיב לתלונות עלה כאן משהו מעניין: ג’יטוק לא היה מוצר אחד, מוצר של מסרים מיידיים. הוא (וכמעט כל מוצר IM עד היום) היה בעצם שני מוצרים שונים, שני שירותים קשורים אף נפרדים שאנשים התרגלו לצרוך בבת אחת.

הראשון הוא, כמובן, שירות ה-IM. האפשרות לשלוח מסרים מיידיים מאחד לשני. והשירות הזה לא נפגע, אלא להפך – הוא השתפר, הקל על יצירת קבוצות שיחה אד-הוקיות ולשלב וידאו עם השיחה. שם אין תלונות.

אבל השירות השנה הוא שירות של Presence Information, היכולת להסתכל על אנשי הקשר שלך ולדעת מה הסטטוס שלהם. “הוא ירוק לי בג’יטוק” היה מונח שגור בפי אנשים רבים, והיכולת לראות אם מישהו זמין לפני שפונים אליו היתה חלק מהנורמה החברתית, מהנימוסים וההליכות. אבל הנגאאוטס פחות או יותר נפטר מהפיצ’ר הזה. כן, יש איזה קטע עם הקו הירוק הקטן מתחת לתמונה (רואים? למעלה?) והשם של האדם יהיה מואפר קצת (קצת!) אם הוא לא ממש מחובר כבר כמה זמן, אבל זה רחוק מלהיות קרוב לאפשרויות של ג’יטוק.

אז כשמסתכלים על זה ככה, אפשר להבין קצת יותר למה אנשים (וביניהם אני) לא מרוצים מההנגאאוטס החדש. זה לא רק עניין של טראומה משינויים ומי-הזיז-לי-את-הגבינה. יש כאן מוצר שגילם בתוכו שנים שירותים, ועכשיו מגלם רק אחת. אני יכול להבין למה גוגל החליטו שלא חשוב להם לשמר את ה-Presence Information, כי הם רוצים למצב את השירות כמתחרה של WhatsApp, כתחליף ל-SMSים בטלפון ולא רק למחשב. אבל אנחנו נשארנו עם שירות אחד פחות.


פורסם ב:

by

Comments

4 תגובות על “ג’יטוק, הנגאאוטס, והשירות הכפול”

  1. תמונת פרופיל של דוד
    דוד

    זה כבר השתנה – בימים האחרונים ממש.
    עכשיו יש איזה עיגול מחוצ'קן בצבע ירוק שמראה מי אונליין.
    מספר גרסא של ההנגאאוט – 1.2.018
    רץ על גלקסי 2S

    בקיצור – google בד"כ עושים מה שהם רוצים, אבל הפעם הם גם הקשיבו להמון הזועם.

    1. תמונת פרופיל של אבנר שחר קשתן

      אני כבר חודשיים מתכוון לכתוב את הפוסט הזה. תזמון, זה הכל בחיים.
      בכל מקרה, לי עדיין אין העדכון הזה, לא באנדרואיד ולא בווב. טוב שבג'ימייל עדיין יש את ג'יטוק הישן.

  2. תמונת פרופיל של דורי
    דורי

    אתה רואה אבנר, פוסט אחד שלך, וגוגל משנים דברים. הו הא הנה בא. ראש הממשלה הבא.

  3. תמונת פרופיל של יוני
    יוני

    האמת שיש פה מן האירוניה, כי כשגוגל הציגו את ג'יטוק, היו המון תלונות על כך שהם חשפו לכל העולם והבוס שלו מתי המשתמש נמצא און ליין, מבלי לשאול על כך את המשתמשים. אולי הם מנסים לתקן את העוול מהעבר?