האם לגוגל פלוס יש אפרו?

פורסם ב:

מבין ההסתבכויות הציבוריות של פייסבוק במשך השנים, אני חושב שאחת הפחות צפויות היתה סביב הצללית, תמונת הפרופיל האוטומטית שמיוצרת לכל משתמש חדש, לפני העלאת תמונת פרופיל אישית. לא הסתבכות גדולה, זה נכון, אבל הנה כתבה על הנושא באתר Sociological Images מלפני כשנתיים, שעוררה קצת גלים באתרים אחרים שמוקדשים לסוציולוגיה, פמיניזם ונושאי חברה ומגדר:

When Facebook is charged with representing an individual, the avatar is white and male.  This is not random or accideimagental.

כוונת המשורר כאן היא שבפייסבוק יש הטייה מבנית, אולי אפילו לא מודעת, בנוגע למה זה “ברירת המחדל”. אם לא ציינו אחרת, ברירת המחדל הוא גבר, שעל פי סגנון השיער בצללית, הוא כנראה גבר לבן. לא שחסרים אנשים שחורים ואסייאתיים שעובדים בפייסבוק, לדעתי, אבל זה לא חלק מהמחשבה הדיפולטיבית של החברה של “מה זה משתמש ממוצע, לא מיוחד, בסיסי”. כמו שהיה כתוב באתר אחר, יש כאן קביעה נורמטיבית – גבר לבן זה הנורמה, כל השאר הם “אחר”. בשלב מאוחר יותר, שוב על פי האתר, הוסיפו פייסבוק צללית נוספת, נקבית, לנשים. לא רק זה, גם הצללית החדשה, על פניה, פחות מובהקת גזעית (או לפחות כך נדמה לי). די ברור שהשינוי הזה משקף שינוי תפיסה בתוך פייסבוק. לא עוד אתר היכרויות לסטודנטים בהרווארד ואוניברסיטאות אמריקאיות אחרות, מקומות שעודם מעוז של האליטות הלבנות, אלא אתר שמבין שהוא פונה יותר ויותר לעולם כולו.

עברו שנתיים, וגוגל נכנסו ברצינות, סוף סוף, לתחום הרשתות החברתיות. נראה שהם למדו הרבה מהטעויות של פייסבוק לאורך השנים, גם אם לא מכל טעויותיהם. אבל שתי נקודות זינקו לי לעין כשהתחלתי לשחק עם השירות.

הראשון הוא הצללית. האמת היא שלא ראיתי כמעט אנשים בלי תמונת פרופיל מותאמת אישית, אבל מקום אחד בו היא בולטת היא ב-Hangouts (או “זוּלה” בתרגום העברי), חדרי שיחות הוידאו, שם מוצגת הצללית בשניות הראשונות, לפני שהמצלמה מתחילה לשדר. והצללית של גוגל, בניגוד לזו של פייסבוק, מנסה להיות הרבה יותר אוניברסלית. או מולטי-קולטורלית. או משהו כזה.

image

השיער קצר יותר, ויכול להיות מקורזל או סתם קצר. השיער הקצר נראה גברי יחסית, אבל בהחלט יכול להיות גם נשי. ואכן, אותה צללית משמשת גם לנשים וגם לגברים, ויתכן שגם לאחרים, ובזאת ההבדל הנוסף ששמתי לב אליו בין גוגל ופייסבוק: אפשרויות המין.

בפייסבוק, שדה המין מכיל שתי אפשרויות: זכר ונקבה. דיכוטומיה פשוטה ונפוצה. אפשר להסתיר את השדה הזה מהפרופיל, אבל חייבים להזין אותו. בגוגל, לעומת זאת, הם הוסיפו אפשרות שלישית: Other. לא כאן ולא כאן, או סתם לא רוצה לציין. אבל מצד שני, השדה הוא שדה חובה: חייבים להזין אותו, וחייבים להציג אותו בפרופיל לכל גולש ומשתמש. לא כאן המקום להכנס לשאלה של למה דווקא שדה זה הפך לחובה בעוד שאר השדות הם שדות רשות, אבל ההשערה שלי, בקצרה, היא כלכלית: גוגל חיים ממכירת שטח פרסום, ופרסום ממוקד מפולח בעיקר על פי מין. שאלה מעניינת היא אילו פרסומות יקבלו בעלי המין השלישי בגוגל פלוס.


פורסם ב:

by

Comments

5 תגובות על “האם לגוגל פלוס יש אפרו?”

  1. תמונת פרופיל של גיאחה

    אני מסכים שהצללית של גוגל היא יוניסקסית וקשה יותר להגדרה. אבל מה לעזאזל הופך את הצללית של פייסבוק לאדם לבן? או לצורך העניין, לאישה?

    אותה צללית מתאימה לא רע לקים מהצמד מאט&קים, או לאידיוט ההוא מהבלאק אייד פיז, שהוא ללא כל ספק אדם שחור. (סלח לי על כך שכל דוגמאותיי מגיעות מעולם המוזיקה, צר עולמי וכו'). אתה יודע מה? הצללית הזו גם דומה יותר לג'ט לי מאשר לרוב האנשים הלבנים שסביבי (אם כי, חייבים להודות, אחי הגדול נראה בדיוק ככה. אבל הוא יחיד מסוגו). 

    1. תמונת פרופיל של אבנר קשתן

      הבעיה עם סלבריטאים, ובעיקר מוזיקאים, היא שהם לרוב לא מתלבשים ומסתפרים באופן שמאד אופייני לקבוצות שאינן מורכבות מסלבריטאים ומוזיקאים. אבל הבלורית הסטנדרטית של פייסבוק היא, על פי השיפוט שלי, מאד גברית ומאד לבנה. זה לא שבחור אסיאתי לא יוכל לצמח בלורית כזו, אבל זו לא תהיה המחשבה הראשונה של מי שרואה את הצללית, ולא תספורת שזועקת "אדם אסיאתי". שוב, לפי השיפוט שלי.

  2. תמונת פרופיל של שי

    כשרנדל מונרו העיר בנושא, ענה לו אלון אלטמן (לצערי, לא ניתן להביא קישור ישיר לתגובה בפלוס):

    The post below is purely my personal opinion and not that of my employer. [Google -Shay]
    Google requires gender not for advertising, but due to the engineering problem of pronouns. In order to say "Jane Smith has added you to her circles", Google needs to know that Jane identifies as female. Nothing sinister about it. It has to be public because these (and similar messages) will otherwise leak this information.
    This field could have been labeled as grammatical gender selection, though that label may be confusing to most people. You cannot have arbitrary selections for grammatical as Google+ is translated to many languages.
    Asking about pronouns is very English-centric. In Hebrew, for example, any verb must match with the the subject's gender and there is no neutral form (such as singular they).
    Regarding choosing your own gender expression, there are other fields in the profile where you can elaborate about your gender. The selection field is there out of engineering necessity. Not posting it on the profile is an option, but then it may convey the message that this information will not be deducible otherwise, which is incorrect.
    That said, I do support making the engineering effort to restrict the gender field to a circles, or no one (or indeed, not filling it in at all). In which case inappropriate or neutral grammatical tense will be used.

    אני, אגב, חושב שזה דווקא היה יכול להיות פתרון מעניין: ראשית, שדה מגדר, שהוא רשות. ושדה ל״מין הפניה״ שאינו (ובשדה כזה לא נדרש other). 
    ושתי אנקדוטות:
    ראשית, אני רוצה להרחיב על הדוגמא שהוא מביא: הנוקדן (כמוני) יגיד בעברית יש צורה ניטרלית־מגדרית, שמשמשת גם לכצורה הזכרית. אם כי רוב הדוברים הילדיים לא מודעים לכך, ולכן המחנה הגנרטיבי (שאני מעדיף על הסטרוקטליסטי), ישיב שלכן אין צורה נייטרלית.
    ואנקדוטה על עניין כינויי שם מגדריים: ב־1995 פורסם ספר המד״ב ״מצוקה״ של גרג איגן. בספר ישנם חמישה מגדרים, ואיגן אף הוסיף כינויי שם חדשים למגדרים הללו. אני לא מצליח להזכר האם וכיצד תורגמו הכינויים הללו במהדורה העברית.
     

  3. תמונת פרופיל של דפנה שיזף

    אההה! אם מדברים על סקסיזם בתמונות צללית, מי יודע איך אפשר לגרום לתפוז לעשות משהו בקשר לצלליות הנשים הנוראאאאיות שלהם?  (כאן)  . 

  4. תמונת פרופיל של עלמה

    מעניין. אני בחרתי אינסטיקטיבית בקטגוריה של "אחר" בבחירה בין גבר ואישה, רק כדי לראות מה יקרה. קשה לי להאמין שזה ישפיע על הפרסומות שגוגל נותנים לי, הרי אין סיכוי שהם לא יודעים כבר שאני אישה, הם הרי יודעים עליי הכל כולל הכל.