של מי שורת הסטטוס הזו בכלל, חלק ב’

פורסם ב:

בקושי עבר חודש מאז שסקרתי את ההבדלים בהסכם תנאי השימוש של פייסבוק ושל גוגל, וכבר הם מתעקשים להפוך את המסקנות שלי. כתבתי:

יש לנו את פייסבוק שמרשים לעצמם קצת יותר מדי חופש עם התוכן שהעלנו לאתר, אבל לפחות מאפשרים לנו לסגור את החשבון, למחוק את התוכן ולקחת אותו חזרה לידינו.

והנה, פייסבוק שינו את תנאי השימוש שלהם והורידו בדיוק את השורה הזו, השורה שאומרת שברגע שסגרתי את החשבון, לקחתי איתו את כל החומרים שהעלאתי לחשבון שלי. אמנדה פרנץ’ חסכה לי הרבה עבודה וערכה בדיקה של השינויים החדשים בתנאי השימוש של פייסבוק. המסקנה שלה? שאכן, פייסבוק החמירו משמעותית את תנאי השימוש והפעם אני מוצא את עצמי מסכים עם יוסי גורביץ בכלכליסט: All our user-generated content are belong to them.

הסעיף שאותו הזכרתי ברשומה המקורית שלי, עם משפט המפתח “you retain full ownership of all of your User Content and any intellectual property rights” הוחלף במשפט השונה מהותית “You are solely responsible for the User Content that you Post on”. הם מתנערים מאחריות חוקית, אבל שומרים זכויות כלכליות.

ואם זה לא מספיק, אז בסבך הניסוח החוקי מסתבר שברגע ששמת כפתור Share on Facebook על אתר תוכן חיצוני, אפילו אם אף אחד לא לחץ עליו, פייסבוק לקחו על עצמם את הזכות לתוכן של אותו עמוד – עמוד שנמצא, כאמור, מחוץ לשרתים של פייסבוק:

You hereby grant Facebook an irrevocable, perpetual, non-exclusive, transferable, fully paid, worldwide license … to … use … any User Content you (i) Post on … the Facebook Service … or (ii) enable a user to Post, including by offering a Share Link on your website …

ברשומה הקודמת שלי שילבתי את הלוגו של פייסבוק. עכשיו אני כבר מפחד שפייסבוק יראו בזה הזמנה לתוכן שלי כאן.

ברשומה הקודמת שלי הדגשתי שתנאי השימוש של פייסבוק היו גמישים ונוחים יותר מאשר של גוגל. המצב הזה קצת התהפך כאן. הם אפילו מרשים לעצמם להשתמש בשם ובתמונה שלי, ששמורה בשירות, “for any purpose, including commercial or advertising”. זה מרשים שהם הצליחו לעקוף את גוגל בדרקוניות של תנאי השימוש, וגם ההתחמקויות של מארק צוקרברג על כך שהויתור על זכויות הוא בעצם חיזוק של זכויותיו של המשתמש לא ממש משכנעות, וניתן לסכם אותן ב-"כן, תנאי השימוש מאפשרים לנו לעשות הכל ולעד, אבל תסמכו עלינו, אנחנו לא נעשה את זה”. בשבילי זה לא ממש מספיק.

אז האם אני אסגור את חשבון הפייסבוק שלי? לא, לא ממש. פייסבוק נותן לי שירות שאני מעוניין בו, ויהיה חבל לי לוותר עליו. אבל אני כאן אהיה מודע למשמעות של השימוש בו. זה אומר, למשל, שאני לא אסנכרן את תוכן הבלוג שלי לתוך פיייסבוק אלא רק אספק קישור. אני אשאיר את פייסבוק כמה שהוא – מרכז מידע חברתי, לא מקום אכסון לתוכן.


פורסם ב:

by

Comments

5 תגובות על “של מי שורת הסטטוס הזו בכלל, חלק ב’”

  1. תמונת פרופיל של Meme

    ואת התמונות שלך אתה לא מאחסן שם?
    ושורות הסטטוס שלך הן לא תוכן?
    אולי בעצם טעינו, כל הזמן הזה, בשורות הסטטוס היצירתיות והמקוריות שלנו? אולי היינו צריכים להסתפק ב"אוכל, שותה, שוכב עם אשתי", ולהשאיר את היצירתיות האמיתית לדברים שעליהם יש לנו זכויות יוצרים?

    אין לי באמת פתרון. אני אמשיך לתת את התוכן שלי בחינם, אבל ארגיש צביטה קטנה בלב על כך כל פעם. בימים הקרובים. עד שאשכח.

  2. תמונת פרופיל של אבנר קשתן

    בינינו? זה לא ממש תוכן. התמונות כן, אבל הסטטוסים? גבב ארעי של מילים, ברובן גנובות משירים, ודי חסרי תועלת גם לפייסבוק. 
    בקשר לתמונות, אכן יש לי בעיה עם זה. לאור המצב, לא הייתי מעלה לפייסבוק תמונות שיש בהן ערך מהותי כמו עבודות מקוריות. אבל תמונות של חברים? אני אחייה עם זה, בידיעה שהערך המסחרי שלהן נמוך במיוחד.

  3. תמונת פרופיל של אלעד-וו

    בחייך, אבנר, זה הכל בשבילנו. אם לא יהיו להם זכויות על התוכן שלנו אז איך הם יוכלו לעזור לנו? ונניח שנתקעתי במעלית בבנין נטוש — אז אם לפייסבוק אין זכות על שורת הסטטוס שלי (שאומרת "יצאתי לטייל בבניין נטוש") אז הם לא יוכלו להודיע למשטרה, ואני אחנק ואמות. הם בסך הכל רוצים לעזור לנו, אתה לא מבין?!? אתה לא מבין? תבין, זה הכל בשבילנו, ומי שאומר אחרת זה כי הוא שונא אותנו. אני שמאלני ואוהב חופש וזה, אבל תאמין לי, מספיק זה מספיק. בלי נאמנות אין פייסבוק.

  4. תמונת פרופיל של דובי

    להגנתם, נציין שאם הם לא יכללו את הסעיף לגבי הכפתור של שתף בפייסבוק, אזי הם ידרשו לעקוב אחרי כל מי שמסיר את הכפתור הזה (או שיצטרכו להתמודד עם כל מי שמבקש להסיר תוכן מסויים) ואז למצוא את התוכן הרלוונטי בכל המקומות שהוא הוכנס בפייסבוק ולהסיר אותו משם בכוח. כמובן, היה נחמד אם הם היו מגבילים את הזכויות שלהם לסינדיקציה של החומר אצלם (כלומר, שהם לא יאלצו להסיר חומר שכזה), ולא לכל מה שבא להם לעשות עם זה, אבל ניחא.

  5. תמונת פרופיל של Meme

    אם זה היה הגלוב הייתי מציעה להפוך את "בלי נאמנות אין פייסבוק" לheader חדש.