אמור לי מי אני

פורסם ב:

התקשורת בעשורים האחרונים נמצאת בתהליך של אינדיווידואליזציה. לעיתונים בתפוצה רחבה, מעצבי תרבות, הוספנו מאות ואלפי מגאזינים בכל נושא מדיג לאופנה לקעקועים ולכל עניין אנושי אחר. כשהגיע האינטרנט זה התפוצץ הלאה – ערוצי RSS בהתאמה אישית שיכולים לשלב לפורמט פחות-או-יותר מגאזיני כל נושא, עניין וזיון שכל. מערוץ טלוויזיה ממלכתי עברנו עברנו לכבלים ולווין עם ערוצים בלתי נגמרים* ומשם ל-YouTube ומגוון חיקוייו. המדיום בו זה הכי בולט בו זו התקשורת האישית – מכתובות דואר קהילתיות ושיחות טלפון בסניף הדואר, לכתובת מגורים אישית ומס’ טלפון של הבית, ועד לטלפון סלולרי אישי וכתובת אימייל פרטית. אני בעצמי נתקלתי במחסום פסיכולוגי כשבאתי לפתוח להורים שלי חשבון בסקייפ על המחשב השולחני שלהם, כי לא הצלחתי להחליט איך לאפיין ולתת שם לחשבון המשותף הזה.

פייסבוק הוא רשת חברתית, שירות שכל המהות שלו היא די חדשה ונולדה רק בשנים האחרונות. פייסבוק בעצמם מקפידים על עקרון של מיפוי, אחד לאחד, של חשבון פייסבוק לאדם אחד, בודד, אמיתי וקיים. לכן כל-כך צרם לי כשנתקלתי לפני כמה ימים בחשבון פייסבוק משותף של זוג, חברים של חברים או משהו כזה. פייסבוק הוא שיאה של תרבות התקשורת האינדווידואליסטית. כל השירות מוקדש לאינדיווידואל – מה אני עושה ומה אני רואה, ומה מצבי הרומנטי ומה בקע לי מהביצה הטפשית של האפליקציה הטפשית התורנית.

יש לי הרגשה שאותו זוג לא ממש רצה להיות בפייסבוק, אבל נסחב פנימה בלחץ החברים.


* סיפור אמיתי, מרגש וקורע לב: כשהייתי בן 10 ועמדתי לעבור לגור בקנדה, הייתי משוכנע – משוכנע! – שיש בערוצי הכבלים המובטחים של אמריקה ערוץ שמשדר כל היום, 24 שעות ביממה, רק רובוטריקים. כמה חיכיתי לערוץ הזה…


פורסם ב:

by

Comments

4 תגובות על “אמור לי מי אני”

  1. תמונת פרופיל של Meme

    ברכותי לך אם לא יצא לך להיתקל בכאלה, מאחר והם לרוב גורמים בעיקר להרגשת חלחלה וoverdose of pink, אבל קיימים זוגות כאלה, שאין טעם לפתוח להם שני פרופילים נפרדים כי הם יהיו זהים מלכתחילה. כמו זוג החברים שלי שכמדומני סיפרתי לך עליהם, שנהוג היה לומד ש"יוני ובלה לא הגיעו כי ליוני ובלה כואבת הבטן" ושאר התייחסויות לשניהם כאל אדם אחד.
    עוד אפשרות, שקיימת אצל בני זוג שהאחד יותר טכנולוגי מהשני, היא שרק אחד מבני הזוג מתחזק בפועל את הפרופיל, אבל קרא לו בשם שניהם עקב קיטשיות יתר או רצון להשוויץ.
    הממ. אולי זה מה שיגרום לרווקים שוברי לבבות ממדינות ערב להפסיק להתחיל איתי בפייסבוק? שאני אהיה מצולמת עם בעלי הדמיוני ושמי יהיה מיטל ואברם?

  2. תמונת פרופיל של Sam

    That is a rather tragic story. My inner 10 year old weeps for you circa DOB+10.

  3. תמונת פרופיל של דובי

    הדוא"ל של אחותי עד היום משותף לה ולבעלה. והוא בג'ימייל, פור קריינג אאוט לאוד.

  4. תמונת פרופיל של Meme

    דובי,לאבא שלי יש 3 כתובות מייל שונות מ3 פרוייקטים שונים שהוא עובד עליהם, פלוס כתובת מייל של הבית דרך השרת. כל ה4 כתובות האלה מגיעות באופן אוטומטי גם למחשב שלו וגם למחשב של אמא, ושניהם עוברים על הכל. כי הם בעל ואשה אבל גם עובדים ביחד וזה הגיוני, אין להם מה להסתיר אחד מהשני וככה הם מוודאים ששום מייל לא נופל בין הכיסאות.ועכשיו לך תשלח לאמא מייל להתייעץ איתה על מתנת יום הולדת לאבא.