מוזיקה במרחב המודפס

פורסם ב:

אחד הדברים שאנשים אוהבים לבכּות עם גסיסתו האיטית של התקליט (והדיסק) והמעבר לקבצי MP3 הוא ה-album art, העטיפה הקדמית בעיקר, וה-liner notes שבפנים. אבל בנוסף לאלה, שמתי לב פתאום שחסרה לי העטיפה האחורית של הדיסק, עם רשימת השירים. בניגוד לעטיפה הקדמית, לרשימת השירים היה תפקיד מפתח בשמיעות הראשוניות של המוזיקה. אני שם דיסק חדש במערכת או באוטו ועולה שיר טוב, או מעניין, או רע, אז אני רוצה לדעת איזה שיר זה, איך קוראים לו, ואפילו מה אורכו, בעיקר אם הוא רע. המידע הזה מגיע מהעטיפה האחורית החשובה.

HeathenBackCover

אפשר לראות התקדמות בעיצוב העטיפה האחורית, חלקה של התעשייה וחלקה אישית שלי. בהתחלה הדיסקים שלי היו רוק קלאסי שהועבר לדיסקים, ביטלס ו-Doors והשאר, והעיצובים של העטיפות היו מינימליסטיים. מקדימה עיבוד של עטיפת התקליט, מאחורה לבן פשוט עם רשימת השירים. בהמשך יצאו יותר ויותר תקליטים ישירות ל-CD, וגם אני התחלתי לשמוע להקות צעירות וחדשות יותר, והעטיפה האחורית היתה חלק מעיצוב העטיפה בכלל. שמות השירים השתלבו בעיצוב, או שעוצבו בהשתלבות, ונהיו אלמנטים גראפיים משל עצמם. ועדיין, הם האלמנט בעטיפה כולה שעליו הסתכלתי הכי הרבה. והעיצוב הגראפי, ה-layout הוויזואלי, נהיה חלק מחווית ההקשבה שלי.

שמעתי היום את Heathen, אלבומו המצוין של דיוויד בואי מ-2001. שמתי את הדיסק ונכנסתי   להתקלח, ופתאום שמתי לב שהגיע שיר 3, Slip Away, שאני מאד אוהב. והמחשבה הראשונה שקפצה לי לראש היא “אה, השיר מצד ימין למעלה”. לעד, אני מניח, Slip Away יהיה השיר של צד ימין למעלה. כמו ש-Heathen (The Rays) יהיה השיר המוגדל למטה, או ש-5:15 The Angels Have Gone יהיה השיר שהמספר שלו בדיסק (9) מתערבב עם ה-5 שבתחילת השם.

HeathenBackCoverDetail

נ.ב.: אני מאד מאוכזב מ-Google Images (ואפילו מ-bing), שלא הצליחו למצוא לי תמונה של העטיפה האחורית של Heathen, וחייבו אותי להוציא את הדיסק ממרבצו המאובק ולסרוק את התמונה. תעריכו את זה!


פורסם ב:

by

Comments

5 תגובות על “מוזיקה במרחב המודפס”

  1. תמונת פרופיל של ניב
    ניב

    ההערה האחרונה שלך הפתיעה אותי, אז חיפשתי קצת בגוגל כדי לעשות לך דווקא.
    אם מחפשים david bowie heathen back מקבלים בתוצאה הראשונה את הלינק http://www.doohan-covers.com/Audio/David_bowie_Heathen_back.jpg
     
    מסתבר ש-back היא מילת המפתח כאן. האינסטינקט הראשון שלי היה להיכנס לכמה חנויות מוזיקה מקוונות, ובכולן מראים רק את החלק הקדמי של האלבום. את החלק האחורי כנראה אפשר למצוא רק באתרי נישה.

    1. תמונת פרופיל של אבנר קשתן

      זה באמת מוזר, כי חיפשתי כל מיני וריאנטים על בסיס "heathen back cover", וזה לא צץ.
      וחוץ מזה, לו יש את המהדורה עם השירי בונוס, וזה לא פייר.

  2. תמונת פרופיל של אורי

    נפלאות העטיפה האחורית.
    ערמומיות מכולן הן אלו בהן השירים רשומים בעיגול; אני לא יודע כמה פעמים סובבתי את
    Garage Flower  של הסטון רוזס כדי להבין איזה שיר מתנגן.

  3. תמונת פרופיל של ניצה
    ניצה

    כיף לקרוא אותך מפרשן את דיויד בואי מהצד העמוק יותר שלו . אני אוהבת את כל הטרילוגיה שלו משנים 1999 ועד 2003

  4. תמונת פרופיל של ניצה
    ניצה

    אהבתי את הפרשנות