שוודיות כהות-עור

פורסם ב:

באקוודור רואים הרבה את האינדיאנים המקומיים, בעיקר מחוץ לקיטו ולערים הגדולות. יש להם מאפיינים גופניים מאד בולטים ואופייניים: הם נמוכים, לא יותר ממטר שישים בערך, לגברים, ומטר וחצי לנשים. לא שמנמנים, אבל גוצים.

לכן נורא צרמה לי התמונה הזו, של הצייר האקוודרי קאמילו אגאס, שפעל בין שנות ה-20 עד ה-60 של המאה הקודמת, ונע לו בין סגנונות לאורך השנים, מאקספרסיוניזם לניאו-קוביזם לאני-לא-יודע-מה, והתמחה, בעיקר בשנים המוקדמות שלו, בייצוג האינדיאנים של הרי האנדים בציוריו:

CamiloEgas_Indians

מה צרם לי? הפרופורציות של הנשים הללו. כל מבנה הגוף שלהן ארוך מדי, גבוהות ורזות כולן, ועם חזה קטן יחסית. כל זה הפוך לחלוטין לפרופורציות של אותן נשים מקומיות שהוא רצה לייצג. הפמפלטה של המוזיאון הסבירה שהוא ניסה לייצג “דימוי אידיאלי” של אנשי האנדים. דימוי אידיאלי, כך מסתבר, זה דימוי אירופאי. שוודיות כהות-עור ושחורות-שיער, עם מנהגים מלבבים ומרתקים, אבל לא היינו רוצים ממש לגעת בהן. נמוכות ושמנמנות. איכס.

מצד שני, הציור הזה הוא משנת 1922, כשהוא בן 33 בלבד. בהמשך הסגנון שלו השתנה משמעותית. בשנות ה-50 הוא עבר לסגנון קוביסטי, או נאו-קוביסטי, או משהו, וגם חזר לצייר את האינדיאנים שהוא נטש בשנות ה-30 בעבור נדכאי השפל הכלכלי בארה”ב. אבל גם כאן, האינדיאנים שלו גבוהים ורזים:

CamiloEgas_CubicIndians

אבל תמונה שמצאתי באינטרנט – אבל לא ראיתי במוזיאון – גורמות לי לחשוב שהוא אולי קצת ירד מהאידאליזציה הזו של הצורה האירופאית. מצד שני, הסגנון מאד לא מזכיר את שאר הציורים שלו, ויכול להיות שהאינטרנט פשוט טעה בתיוג. מצד שלישי, גם רוב הציורים שלו לא מזכירים אחד את השני, אז יכול להיות, בכל זאת:

CamiloEgas_EvenNewerIndians


פורסם ב:

by

Comments

3 תגובות על “שוודיות כהות-עור”

  1. תמונת פרופיל של Meme

    אני חושבת שאנחנו צריכים לשלוח אותך יותר לחו"ל. כן.

  2. תמונת פרופיל של עדיגי

    זה לא כל כך שונה מציורי ימי הביניים, שם מתוארת ירושלים ככפר אירופאי חביב (עם ירוק סביב לה) ולכבשים משום מה יש זנב ארוך. רק את עצמי לצייר ידעתי :)

  3. תמונת פרופיל של Maria H Barrera
    Maria H Barrera

    Greetings. Very interesting analysis. However, the last painting does not belong to the Camilo Egas legacy. It is not by him, but by another artist. I think you may want to check other paintings by Egas. He painted our indigenous people many times. I believe you may find a better example of his more realistic depiction of Ecuadorian native americans in his mural for the Ecuadorian pavillion at the New York 1939 World Fair.