יומן קריאה: אנשי זאב ונישואים כושלים

פורסם ב:

WerewolvesInTheirYouth

Werewolves in their Youth / Michael Chabon

ארצות הברית היא מדינה גדולה, עם זהויות אזוריות מאד בולטות. הדרום האמריקאי, כמובן, ידוע בסטריאוטיפים שלו, אבל גם לאזורים אחרים יש מאפיינים תרבותיים. מדינות צפון המערב, למשל – מדינת וושינגטון הצפונית והגשומה, ואורגון המיוערת, ידועות באוכלוסיה נורדית גדולה, שהיא בתורה ידועה באופי שקט, סטואי, אפילו דכאוני. זה הנוף האנושי שבו בחר מייקל שייבון למקם את הסיפורים הקצרים שנאספו בקובץ הזה, שיצא לאור בשנת 1999 – לפני ששייבון פרץ למודעוּת (שלי, לפחות) עם “ההרפתקאות המדהימות של קוואליר וקליי” שיצא בשנת 2000. אנשים קשים, שקטים, קשי-יום ומרירים, אבל לא מתלוננים. סטואיים. כבדים.

צריך להמנע מלהשליך יותר מדי מהביוגרפיה של סופר על היצירות שלו. לא כל ספר הוא רומן-מפתח אוטוביוגרפי. אבל אי אפשר מלתהות לגבי חיי הזוגיות של שייבון בזמן שהוא כתב את הסיפורים הללו. כל סיפור נסוב סביב מערכת יחסים מתפוררת אחרת, בין אם מנקודת מבט של ילדים להורים מתגרשים, נשואים טריים שתוהים אם עשו טעות וזוגות בשלבים שונים של תיעוב הדדי וחיים מתפרקים. גם A Model World, קובץ הסיפורים שלו משנת 1991, מכיל דוגמאות רבות למשפחות מפורקות, אבל שם נקודת המבט היא לרוב של ילד או נער שעולמו מתערער, וכאן הסיפורים מגיעים מנקודת מבט של המעורבים ישירות, שמוצאים את עצמם הורסים במו ידיהם את חייהם, בלי יכולת לעצור בעד עצמם. חלק מהסיפורים נגמרים בסוג של closure, כשהדמות מוצאת בכל זאת דרך להתעלות על מסלול החיים ההרסני שהתוותה לעצמה. ברוב המקרים גם זה לא קורה.

Michael Chabon למרות הטון העגמומי, הסיפורים עצמם מהנים. שייבון תופס רסיסי חיים באופן מפורט ומדוקדק, עם תיאורים חיים ונושמים, למרות ששייבון הוא לא מאסכולת ה-“בואו נשתמש רק בשפה פשוטה ודיבורית”, אם כי כאן הוא עדיין לא מפגין את עודף ההתלהבות הסגנוני שמאפיין את “איגוד הסופרים היידיים” שלו. אבל לא הייתי ממליץ לקרוא יותר מסיפור אחד בבת אחת, אלא אם אתם סובלים מעודף שמחת חיים.

הסיפור האחרון הוא בונוס נחמד: על ההקדמה שלו חתום גריידי טריפ, הדמות הראשית בספרו השני של שייבון, “ילדי פלא”, דמות של סופר מתוסכל. בהקדמה מציג טריפ את הסיפור כעבודתו של אחד אוגוסטוס ואן זורן – מורה בבית-ספר הכותב סיפורי אימה בסגנון ה.פ. לאבקראפט. והסיפור, המיוחס לסופר הפיקטיבי, הוא אכן סיפור אימה בסגנון של תחילת המאה ה-20, עם ארכיאולוג בעירה קטנה בצפון מזרח ארה”ב החופר קברים אינדיאניים עתיקים ומגלה סודות אפלים. חמוד, ובאופן משעשע משהו, שובר לחלוטין את אווירת הדכדוך של שאר הספר.


פורסם ב:

by

Comments

7 תגובות על “יומן קריאה: אנשי זאב ונישואים כושלים”

  1. תמונת פרופיל של אורי

    נשמע מעניין.
    אגב, סטואיות נורדית מככבת גם במינסוטה, לפחות על פי פארגו של האחים כהן ו A Prairie Home Companion של רוברט אלטמן.

  2. תמונת פרופיל של יפתח

    מערכת הזוגיות של שייבון מאוד מעניינת. הוא נשוי לישראלית (לשעבר?) איילת ולדמן, סופרת גם היא. זוגיות של סופרים נראית לי מעניינת כלשעצמה. העובדה שלאחד מבני הזוג יש פוליצר ולשני אין בטח גם כן משפיעה.
    לבת הזוג יש פה לא קטן. היא עוררה בארצות הברית די הרבה רעש כשטענה בראיון שהיא אוהבת את בן-זוגה יותר משהיא אוהבת את ארבעת ילדיה. בראיון אחר היא הביעה תקוותה שבנה יגדל להיות הומו כדי שלא יעזוב אותה לטובת אשה אחרת וכדי שיוכלו לקנות ביחד בגדים.
    עניין הסיפור של גריידי טריפ – זה מסוג הדברים (דמות מספר אחד מופיעה בספר אחר) שכאשר אני עולה עליהם אני מגרגר בסיפוק כאחרון החתולים השמנים. בכלל לא יודע להסביר למה.

  3. תמונת פרופיל של פאזי
    פאזי

    התווסף לרשימת הקריאה שלי. תודה!

  4. תמונת פרופיל של שחר

    בלי שום קשר להמלצה שלך, אחרי שגמרתי את הסיפור הראשון בקובץ, שהיה מצויין, לקחתי הפסקה שנמשכת כבר למעלה משנה. בכל מקרה, נדמה לי שאת גירוש השדים האוטוביוגרפי עשה שייבון ב-A Model World שנקרא לחלוטין כפיסות מעובדות קלות בלבד מעברו.
    שייבון אוהב מאוד לשחק בז'אנרים כידוע, וב-Maps and Legends הוא יוצא במפורש נגד הז'אנר שהשתלט לחלוטין על הסיפורים הקצרים – ז'אנר ה"לא קורה כלום אבל הגיבור חווה רגע של הבנה עצמית מדכדכת". תמיד לא נעים לי מול כל הרצון הטוב של שייבון אבל אני חייב להודות שהיצירות המוצלחות ביותר שלו לטעמי הן בדיוק אלה שמשתייכות לז'אנר שהוא כל כך לא אוהב.

  5. תמונת פרופיל של אבנר קשתן

    שחר: אין ספק ש-A Model World מרגיש כמו רסיסים אוטוביוגרפיים, בעוד ב-Werewolves נראה שהוא לוקח אלמנטים מהחיים שלו – התפוררות מערכות יחסים, במקרה הזה – ובונה סיפורים של אנשים אחרים סביבם. ההרגשה היא פחות של מציצנות כפי שקיבלתי ב-A Model World, ויותר כסיפורים קוהרנטיים ומעניינים.

    יפתח: אינטרטקסטואליות זה תמיד כיף.

    אורי: גם מינסוטה וצפון דקוטה (ששם נמצאת פארגו, אניח ושב) מלאה באותם גרמנים ונורדים סטואיים ודכאוניים, מלאות בערים עם שמות כמו פינלנד, וביסמרק, ואודסה.

     

     

  6. תמונת פרופיל של יוסי

    היי אבנר!
    יש מצב להחלפת ספרים זמנית, כמו בימים הישנים והטובים? :)

  7. תמונת פרופיל של אבנר קשתן

    הספר כבר יצא לדרכו להשאלה לאנשים (שבמקרה גם קוראים להם יוסי. המממ.) אבל אם אתה באזור, קפוץ לבקר ונעשה איזו הפצה הדדית. ספרים לא אוהבים סתם לשבת על המדף.