עוד קוקטייל פוליטי

פורסם ב:

…ועוד אגדה אורבנית שהלכה לעזאזל.

כשסיפרו לי לראשונה על קוקטייל הקוּבַּה ליבּרה (“קובה חופשית”), שהוא בסופו של דבר רום וקולה עם קצת ליים, סיפרו לי שהוא קיבל את שמו ממהגרים קובניים שברחו לארצות הברית אחרי המהפכה בקובה בשנות ה-50. הסיפור לווה באזהרה: השם של הקוקטייל הוא פוליטי, ואם תזמין אותו בהאוונה, אתה צפוי להיות מסומן כתומכם של הגולים בפלורידה ולחטוף איזו סכין. דמיינו, אם כך, את אכזבתי לגלות, בהכנת מכתם זה, כי השמועה חסרת כל קשר למציאות.

“פור קובה ליברה” (למען קובה חופשית) היה סיסמת הקרב של הקובניים לעצמאות מספרד, עצמאות שעמדה בלב מלחמת ספרד-ארה”ב ב-1898. ב-1900 התחילו להגיע משלוחים סדירים של קוקה-קולה לקובה, וככל הנראה – השמועות מעורפלות – בשנה הזו חשב מישהו לערבב את המשקה החדש עם הכוהל הישן. הרבה הרבה לפני שגווארה ובטיסטה נולדו הקוקטייל כבר צבר פופולריות, וב-1945 כבר שרו האחיות אנדרוז את להיט הרדיו Rum and Coca Cola.

אבל גם אם הפליטים הקובניים לא המציאו את המשקה, וגם לא נתנו לו את השם המהפכני שלו, אני עדיין יכול לקוות שיש לו ערך פוליטי כלשהו. אבל לא הייתי אף פעם בקובה. ומעט הספרדית שיש לי לא מספיקה כדי להבין אם יש איזה עניין פוליטי/תרבותי סביב השם הזה, או שסתם שיקרו לי בנושא הזה בצעירותי, כמו על דברים רבים אחרים.

בסופו של דבר, יש רק דבר אחד שרלבנטי: קובה ליברה, הקוקטייל עצמו? לא כזה טעים.


פורסם ב:

by

Comments

תגובה אחת על “עוד קוקטייל פוליטי”

  1. תמונת פרופיל של טליה
    טליה

    הקובנים גאים מאוד בקובהליברה וזה המשקה האלכוהולי היחיד כמעת שאפשר להשיג בקלות (ורום נקי כמובן).
    מה שכן בגלל האמברגו אין בקובה קולה של משהו מהחברות המוכרות בעולם והם מכינים את הקולה בעצמם וקוראים לה tucola והיא טעימה מאוד. ואיכשהו ביחד זה עובד יותר טוב מקובה ליברה במקומות אחרים.