מספר השוואות מיותרות

פורסם ב:

יובל דרור מביא טבלה של קידומות לגדלים – אחרי שעוברים את הג’יגה והטרה והאקסא, מה הלאה?

הקידומות הסטנדרטיות, מה שנקרא ה-SI Prefixes, מגיעות עד yotta-, שהוא 1024. מה זה אומר בפועל? יוטהבייט אחד מכיל מיליארד טרהבייט. זה אומר שעל דיסק בגודל יוטהבייט, בהינתן קבצי מוזיקה באיכות של CD ולא סתם MP3, כלומר כ-10MB/דקה, נוכל לשמור כ-95,367,431,640,625,000 דקות של מוזיקה, כלומר כ-180 מיליארד שנה. בלי לחזור על אותו שיר פעמיים. יפה.

אבל הטבלה של יובל מכילה הרחבות ל-SI Prefix. מצאתי מקור טיפה פחות מפוקפק להצעות הלא-רשמיות הללו כאן, והכותב מציע להרחיב את המונחים עד ללומה- (Luma), שמציין 1063. למה צריך את זה, בהנתן שאנחנו עוד לא מתעסקים באקסות, שלא לומר ביוטות? כי אנחנו יכולים.

אז אחרי מחסום היוטה האימתני, הוא מביא לנו את הקסונה (xona-), שמציינת 1027. אם ננסה לשמור על דיסק בגודל קסונהבייט סרטים בפורמט BlueRay FullHD (כ-6GB/שעה, נראה לי), נוכל לשמור 155,220,429,102,579,752 שעות, כלומר כ-17 טריליון שנה, בלי לחזור על אותו סרט פעמיים. יפה מאד.

הסקאלה המורחבת מגיעה, כאמור, עד לומהבייט. אם נניח, לרגע, פורמט חדש וחדשני, 5-מימדי, רב-חושי, כלל-חוויתי. ונניח לרגע שנפח המידע של קובץ כזה הוא פי מיליארד מסרטי הבלו-ריי שלנו. נגיד אקסאבייט לשנייה. כמה כאלה נוכל לשמור על דיסק בגודל לומהבייט? אנחנו עדין מדברים על כמות של שנים שהמחשבון שלי לא יכול להציג שלא בפורמט מדעי, כלומר כ-3.1e+37. המספר היחיד שאני יכול למצוא שמכניס את זה לפרופורציה הוא כמות האטומים ביקום, שעדיין, ע”פ חישוב גס, עוברת את הלומה- בהפרש ניכר: 1080. לפחות זה.


פורסם ב:

by

Comments

2 תגובות על “מספר השוואות מיותרות”

  1. תמונת פרופיל של אופיום

    זה היה מיותר בצורה מרעננת מאד. או מרענן בצורה מיותרת מאד. בכל מקרה, X בתחילת מילה מתרגם לז' ולא ל-קס' ועל כן, אמור מעתה, היא זונת צמרת, לוקחת עשר בחזקת עשרים ושבעה שקלים לשעה.

    1. תמונת פרופיל של אבנר קשתן

      בברזיל, הוגים אותה ש', כמו שלום, חוץ מאשר במלא מקרים.
      בצרפתית, דווקא בראש מילה, זה נהגה 'קס'.
      בוויטנאמית, הצליל דומה לס'.
      ברוסית, הצליל דומה יותר לח' שלנו.

      אז מה המסקנה שלי מכל זה? שהאות X תעשה כל מה שאומרים לה, ואת המילה xonabyte אפשר להגות "קסונהבייט", או "זונהבייט", או "פלונהבייט", או אפילו "אניאשיםכאןמהשבאליבייט". מי יתלונן? ה-X? היא איבדה כל זכות דיבור בעניין.