ענייני שפה: סקירת פודקאסטים תקופתית

פורסם ב:

עברתי היום על רשימת הפודקאסטים שאליהם אני מנוי וגיליתי משהו מעניין. טוב, שני דברים מעניינים. הדבר השמי הוא שאני בעצם מאזין רק לכחצי מרשימת המנויים שלי. כלומר יש פודקאסטים שנרשמתי אליהם, אני מקבל אוטומטית כל פרק חדש כשיוצא, אני מתעלם וממשיך הלאה בחיי. לא ברור לי למה זה קורה. לפעמים זה פודקאסט שהייתי מאזין לו בקביעות והפסקתי, אבל אני אומר לעצמי שאולי אחזור אליו (Welcome to Nightvale, למשל). לפעמים זה פודקאסט שנראה מעניין על הנייר אבל טרם ניסיתי האזנת נסיון. או שניסיתי, לא אהבתי, אבל אני מתכוון לתת צ’אנס נוסף, כמו Reply All.

אבל הדבר המעניין יותר הוא שמרבית הפודקאסטים שאני כן מאזין להם נסובים סביב ענייני שפה. יש כמה פודקאסטים מוצלחים בנושא, וחשבתי לעבור עליהם היום.

A Way With Words

יש הרבה מאד חן בפודקאסט הזה, שהוא בעצם תוכנית רדיו (כאילו… ברדיו. רדיו-רדיו) ומשודר גם באינטרנט כפודקאסט. שני המנחים מקבלים שיחות ממאזינים ברחבי ארה”ב ששואלים שאלות שקשורות בשפה האנגלית (לרוב בסגנון “אני ובן זוגי רבים על איזו צורה של X היא הנכונה, מי צודק?” או “סבא שלי היה משתמש בביטוי Y. זה ביטוי שגור? מאיפה הוא מגיע?”), ומקבלים לרוב תשובות מעניינות ומחכימות. הסגנון מיושן קצת (רדיו!) אבל בהחלט זורם ונעים, בעיקר בזכות מרתה וגראנט המנחים. כיף.

קישור: https://www.waywordradio.org/

פרקים מומלצים: כל אחד, בעצם. כל פרק מורכב מהרבה שיחות עם מאזינים ואין קו מקשר.

The History of English Podcast

ש פודקאסטים בהם המנחה או הקריין שיושב מול המיקרופון הוא כל כך סוחף, כל כך כריזמטי, שהוא יוכל לדבר על כל נושא בעולם בערך ואתה תשאר מרותק, צמוד לאוזניות.

הפודקאסט הזה הוא לא אחד מהם.

הקריין של הפודקאסט הזה, שמתקדם לו באיטיות אקדמית יציבה לאורך כל שנות חייה של השפה האנגלית, בהחלט יודע הרבה דברים על השפה, אבל לא איך להשתמש בה באופן מרשים. הוא מקריא לאט, באופן מונוטוני וחסר ברק. ויש לו מזל שהתוכן עצמו כ”כ מעניין – כלומר, למי שאוהב לדעת איך התגלגלו האותיות הלטיניות לתוך השפה האנגלית דרך הצרפתית אחרי הכיבוש הנורמני ב-1066, כלומר אנשים כמוני. הוא יסודי ומתודי ומאד, מאד מפורט, והפרקים מרתקים, אם כי קשה לפעמים להקשיב להם. זה נשמע כמו סתירה, אבל זה לא, ממש.

קישור: http://historyofenglishpodcast.com/

פרקים מומלצים: Healers, Hospitals and Holy Wars על כניסה של מילים ערביות לאנגלית דרך מסעות הצלב ודרך הכיבוש המוסלמי של ספרד. The First Spelling Reformers על איך סטנדרטים של איות התפתחו בזמן ההתנגשות של צרפתית ישנה עם האנגלית הישנה.

Words for Granted

עוד פודקאסט עם מנחה שלא יזכה בפרסים על דיקציה ורטוריקה, אם כי הוא פחות רובוטי מהפודקאסט הקודם. אבל הוא גם פחות יסודי ומתודי – הוא לא עובר על השפה באופן גורף, אלא בוחר כל פעם מילה או אספקט מסוים (כמו “תה” או “האות C”) ונותן סקירה אטימולוגית, היסטורית ובלשנית שלה. לא כל הפרקים מצליחים, אבל אלה שכן נותנים יופי של סקירות.

קישור: http://www.wordsforgranted.com/

פרקים מומלצים: Tea על ההיסטוריה הלשונית של התה, ולמה הוא נקרא “תה” בחצי מהשפות ו-“צ’אי” בחצי השני.

Lexicon Valley

זה פודקאסט שאני נוטה לדלג על הרבה מהפרקים שלו. המנחה, מרצה באוניברסיטת קולומביה, נוטה ליפול להרבה מלכודות של language snobs. אבל לא לכולן: בפרק על “האם ראוי לעבד את שייקספיר לשפה עכשווית”, למשל, הוא הצליח להמנע מהטפה בסגנון "לא! את שייקספיר חייבים לקרוא בשפה המקורית או שכל הקסם נעלם! ביידיש זה מצלצל טוב יותר”, שכבר הייתי ערוך להתעצבן ממנה, אבל לא הגיעה.

הפורמט כאן הוא פחות אנציקלופדי מהפודקאסטים האחרים ויותר שיחתי, שלפעמים מרענן ולפעמים מרגיש כאילו הוא לא עשה מספיק שיעורי בית, כמו בפרק על איך צריך ללמד ילדים לקרוא, שם מרגישים שהוא מטיף בנושא שהוא לא ממש מבין בו. בכל זאת, יש הברקות.13

קישור: http://www.slate.com/articles/podcasts/lexicon_valley.html

פרקים מומלצים: Should Shakespeare Get a Modern-English Update?

ומקום להמלצות נוספות

יש לי עוד כמה פודקאסטים שלא קשורים לשפה ולשון לכתוב עליהם, אבל זה יחכה לפוסט אחר. בינתיים, אני ממליץ על קבוצת הפייסבוק “אתם חייבים להקשיב לזה”, מקום להמליץ לאנשים אחרים על פרקים מובחרים של פודקאסטים שאתם שומעים. הקבוצה לא מאד פעילה, אבל עדיין מספקת המלצות מוצלחות.


פורסם ב:

by

Comments

תגובה אחת על “ענייני שפה: סקירת פודקאסטים תקופתית”

  1. תמונת פרופיל של נ.פ
    נ.פ

    כמה מחשבות –
    בבואך להמליץ על פודקאסטים, נא ציין אורך ממוצע של פרק – יש אנשים שזה קריטריון מרכזי עבורם להאזנה.
    כמו כן, אם כבר אמרת "מקבל אוטומטית כל פרק חדש כשיוצא", נא ציין באיזה אפליקציית פודקאסטים משתמש, למען העם ידע ויהנה.
    שלישית, ריפליי אול הוא מצוין לדעתי, ואם אתה מחפש פרק לדגום אותו, אני מציעה את 74 – making friends.