מיפוי קונוטציות: מעבדה

פורסם ב:

image

 

הכותרת של המבזק הזה קפצה לי לעין כשעיינתי לי לתומי בויינט, כשהשימוש במונח “מעבדה” לגידול צמחים הצביע על הטיה מאד חזקה של עורך הכתבה. גידול הידרופוני (או “הידרו”) פירושו גידול צמחים במצע שאינו מורכב מאדמה, אלא לרוב מבתי גידול מפלסטיק המכילים מים אשר אליהם מוזרמים חומרי מזון. אבל תיאור המצב כ-“מערכת גידול צמחים” היה שולח מסר שמריחואנה היא משהו צמחי, אורגני, אולי חו”ח בריא. אבל מעבדה מקושרת ישירות ל-“מעבדת סמים” ו-meth labs, לכימיקלים מסוכנים במבחנות מבעבעות, ובעיקר לסט שלם של דימויים והקשרים שלקוחים מעולם הסמים הקשים, לא הקלים. ככה אפשר עם מילה אחת להעביר מסר.

מעניין אותי גם אם הקונוטציות השליליות הללו צמודות למילה מעבדה גם מחוץ לקונטקסט של סמים. כאן כבר יותר קשר לי לקבוע, בעיקר בגלל ההתעסקות שלי כרגע בהיסטוריה של המדע ושל מדענים, שקצת מאפילים את ההקשרים הקודמים שלי. “חלוק מעבדה” הוא ביטוי די נייטרלי, אולי אפילו חיובי – סטרילי, נקי, בריא. למי שלומד מדעים מדויקים כנראה ל-“מעבדה” יש הקשרים של הרבה שיעורי בית, אבל זה לא בהכרח שלילי. “נשלח לבדיקה במעבדה” מעביר רושם מקצועי וסמכותי. “המעבדה”, אולם ההופעות ובית התרבות בירושלים, נראה שלוקח גם את השם לכיוונים חיוביים.

הממ. יש למישהו עוד קונוטציות ואסוציאציות למילה הזו בהקשרים שונים?


פורסם ב:

by

Comments

7 תגובות על “מיפוי קונוטציות: מעבדה”

  1. תמונת פרופיל של רועי שהגיע אחר-כך

    נדמה לי שהביטוי "עכברי מעבדה" מייצג דברים שליליים. או שהוא מתייחס לניסויים אכזריים בעכברונים חמודים שלא יכולים להחליט באיזה שמפו לחפוף, או שהוא מטאפורה לבני אדם שמונעים על ידי כוחות גדולים מהם שהם כלל לא מודעים לקיומם.

    ויש את Google Labs. לא יודע מה אני חושב על זה.

  2. תמונת פרופיל של אבנר קשתן

    עכבר מעבדה, לדעתי, הוא דימוי שלילי על האנשים, לא על המעבדה. הוא בז למדענים, החנונים הנבעכים, אבל עדיין רואה במעבדה משהו חיובי. לרוב, לפחות.

  3. תמונת פרופיל של אוהד
    אוהד

    "תנאי מעבדה" – מעבר לפירוש הישיר, זה ביטוי שמבטא מצב שלא תואם מציאות כפי שהיא אלא סביבה מהונדסת או סטרילית באופן אשר מנוגד לעולם כפי שהוא.

  4. תמונת פרופיל של יובל
    יובל

    עבור אנשים שעובדים באקדמיה המדעית, במיוחד בהקשרים ביולוגים, אני חושב של"מעבדה" יש בערך אותה קונוטציה כמו ל"משרד". אפילו עבורי, תיאורטיקן שלא יושב במעבדה, זה תופס בגלל כל האנשים שסביבי שהיום שלהם מתנהל רובו ככולו במעבדה. מהבחינה הזאת, למעבדה יש משמעות פונקציונלית לגמרי, ודי ניטרלית.

  5. תמונת פרופיל של יואב
    יואב

    דברים רבים שרוצים לשוות להם דימוי מכובד, כלומר אינטלגנטי, מקדם את הידע, מדעי כמעט, מוכרזים כ"מעבדת ניסוי". כך תוכניות ריאליטי הן מעבדות ניסוי חברתיות, ולפעמים גם קבוצות כדורגל או כדורסל הן מעבדות ניסוי לשיטת משחק כלשהי, וכל כתבת טלוויזיה על גן ילדים מעורב תכתיר אותו כמעבדת ניסוי. אם להתחבר להערה על "תנאי מעבדה", הרי אפשר לראות קשר בין הביטויים.

  6. תמונת פרופיל של דובי

    אני חושב שלכל דבר שאנחנו אוכלים תהיה ל"מעבדה" אסוסאציה רעה, כמו שלמילה "כימיקלים" יש משמעות שלילית, למרות שכל דבר מורכב מ"כימיקלים" ברמה הרלוונטית. לכן – אוכל "אורגני" טוב, אבל אוכל שמיוצר במפעל (או במעבדה) רע.

  7. תמונת פרופיל של אופיר
    אופיר

    במוחם של עורכי חדשות (ואולי גם צרכני חדשות) "מעבדה לגידול סמים" היא בת הדוד הנהנתנית והמושחתת של "מעבדה לחומרי חבלה" או "מעבדת נפץ" הזכורות לרעה.