סקר רדיוהד הגדול: תוצאות וספקולציות

פורסם ב:

אז פתאום, out of the blue, רדיוהד מוציאים תקליט חדש. זה הפתיע את כל מי שהכרתי (ושאיכפת לו), אפילו את גיאחה שתמיד צעד אחד לפני רוב צרכני האינדי והאלטרנטיב בפיד ((“פיד”, מלשון newsfeed, בין אם זה טוויטר, פייסבוק, גוגל רידר, חדשות, רדיו ושלטי חוצות. מכלול האינפוטים התרבותיים שלי)) שלי. היחס לתקליט החדש היה מעניין. רבים נכנסו להיפרוונטילציה מוחלטת לקראת האלבום החדש. חלק היו קצת יותר סקפטיים. אבל העניין שהם עוררו, לטוב לרע, מראה שיש להם, לרדיוהד, מעמד של כבוד אצל הרבה מאד חובבי רוק בהווה ובעבר. ואני חושב שגם הרבה מהתגובות השליליות לאלבום – לעצם קיומו, עוד לפני שהאזינו לו – נובע מכך שאנשים מאד אהבו את התקליטים המוקדמים שלהם, עד שהתחילו לפנות לכיוונים אוונגרדיים יותר, ואיבדו קהל רב. עד היום הלהקה שומרת על פופולריות עצומה: ב-Last.fm, שעוקב אחר הרגלי האזנה של מאות אלפי אנשים (אם כי לאו דווקא מדגם מייצג ומאוזן של אנשים) אפשר לראות שרדיוהד נמצאים בחמישיה הפותחת של הלהקות המואזנות ביותר באופן עקבי כבר שנים, בלי קשר להוצאת תקליטים שלהם. במשך שנים הם היו במקום הראשון ללא עוררין. ולא רק האלבומים המוקדמים – יש נציגות לשירים מכל תקופת פעילות הלהקה.

אז החלטתי לעשות סקר פרימיטיבי, למפות את חובבי רדיוהד בפיד ((הכוונה הפעם לטוויטר ופייסבוק. לא דחפתי את זה בגוגל רידר, ולא בעיתון, ולא הוצאתי שלטי חוצות. כי זה הבלוג שלי, ואני לא צריך להיות עקבי)) שלי. הסקר, כפי שהעירו לי אנשים, כבר הכיל את ההנחה הבסיסית הזו שלי, שיש חובבי רדיוהד רבים שנטשו את הלהקה לאורך הקריירה שלה. אז אחרי כשלוש שעות קיבלתי 35 תגובות, והחלטתי שזה מדגם מספיק מייצד. המסקנות, מצד שני, חלקן מתבקשות, וחלקן מפתיעות.

RadioheadChart

נתחיל מהמתבקש: שני האלבומים הנפוצים ביותר בסקר הם OK Computer ו-In Rainbows.

האנשים שבחרו ב-In Rainbows הם האנשים שאהבו, ועדיין אוהבים את רדיוהד. הסיבה שהם לא בחרו ב-The King of Limbs היא פשוט העבודה שהם עוד לא הספיקו להאזין לו כראוי. אני מניח שהמגיב הבודד שבחר באלבום החדש הוא גיאחה, או אחד המאמצים המוקדמים הנלהבים האחרים.

האנשים שעצרו ב-OK Computer, מצד שני, הם האנשים שאהבו את רדיוהד בתקופת הרוק שלהם, בתקופת Creep ו-Just, אבל לא התחברו למעבר שלהם, עם Kid A, לכיוונים יותר אוונגרדיים, עם נגיעות אלקטרוניות ואקספרימנטליות. אני זוכר אחרי ההופעה שלהם בארץ לפני איזה עשור (זה היה ב-2000?) איך אחד מחברי כעס עליהם – זעם של ממש – על השירים החדשים שלהם, שלימים יכנסו ל-Kid A. הוא הרגיש נבגד משינוי הכיוון של הלהקה, שהיתה בין האהובות עליו. אני חושב שהאנשים האלה הם שהגיבו בצורה הכי חריפה נגד האלבום החדש, עוד ברמה העקרונית, לא המוזיקלית.

אבל אז באה לי הפתעה, והיא חמשת האנשים שבחרו ב-Kid A בתור האלבום הטוב האחרון של רדיוהד. הסיבה היא ש-Kid A ו-Amnesiac הם אלבומים מאד דומים אחד לשני. הם הוקלטו, ברובם, באותם סשנים, ולמרות כמה הבדלים באווירה, הם תמיד הרגישו לי כחולקים סגנון. מוזר לי שיש אנשים שאהבו את Kid A ולא אהבו את Amnesiac.

עוד הפתעה היא הבחירה של אנשים ב-Hail To The Thief. ההרגשה שלי היא שמי שאהב אותו, אוהב את הכיוון האוונגרדי של רדיוהד, ויאהב גם את In Rainbows שזכה לפופולריות די גדולה. אולי ארבע השנים שעברו בין שני אלה שברו את חובבי Hail To The Thief, שכשהגיע In Rainbows כבר לא היו בשלב בחייהם בו הם היו ערוכים לקלוט אלבום חדש של רדיוהד. יכול להיות שבכל זאת ההבדלים בין שני האלבומים הללו יותר בולטים. אני, בתור אחד שבחר ב-Amnesiac בסקר, קצת עיוור להבחנות בין האלבומים האחרונים.

ולסיכום, מי שסימן את Pablo Honey: אתה לא באמת אוהב את רדיוהד בכלל, נכון?

והנה המידע בצורה גולמית יותר, למי שמעוניין:

Pablo Honey 1 3%
The Bends 3 9%
OK Computer 9 26%
Kid A 5 14%
Amnesiac 4 11%
Hail To The Thief 2 6%
In Rainbows 10 29%
The King of Limbs 1 3%
Total 35 101%

ובונוס נוסף למיטיבי לכת: עוגה!

RadioheadPiechart


פורסם ב:

by

Comments

14 תגובות על “סקר רדיוהד הגדול: תוצאות וספקולציות”

  1. תמונת פרופיל של אמיר וקסמן
    אמיר וקסמן

    כן, הפאבלו האני באמת הזוי. מצד שני, גם הדה-בדנז.

  2. תמונת פרופיל של יוסי
    יוסי

    אתה יכול להוסיף עוד קול לדה-בנדס.

  3. תמונת פרופיל של גיאחה

    עוגה זה הכי טעים.
    לא אני היה זה שהצביע לאלבום החדש – למעשה, פספסתי לחלוטין את הסקר הזה! אבל הייתי מצביע בו ל"בקשתות", כנראה, מאחר והאלבום החדש לא יכול עוד לענות לדרישות של "לחזור אליו ולשמוע אותו הרבה פעמים" תוך יומיים…
    חוצמזה, אחלה פוסט. והעוגה מעוררת תיאבון.

  4. תמונת פרופיל של פרנק
    פרנק

    אמנם לא השתתפתי בדירוג, אבל אני מצטרף לאלה שמעדיפים את Kid A על אמניזיאק. אתה צודק לגבי מה שכתבת על כך שהאלבומים חולקים סגנון ואווירה, ובכל זאת הם אינם אלבומים זהים. בסופו של דבר מה שקובע הוא כמה השירים טובים, ובקיד A השירים פשוט יותר טובים.

  5. תמונת פרופיל של אבנר קשתן

    פרנק, שים לב שהשאלה לא היתה "מה התקליט החביב עליך", אלא "מה היה התקליט האחרון הטוב שלהם". אני גם מעדיף את Kid A על Amnesiac, לרוב. אבל עדיין בחרתי ב-Amnesiac, כי אחריו היה שינוי כיוון שבו הם איבדו אותי.

  6. תמונת פרופיל של קסטה

    יום אחד אכתוב טור ואנמק מדוע היה צריך להוציא כמה קטעים מכל אלבום ולאחד את
    KID A + AMNESIAC
    לאלבום אחד מושלם לדורותיו
     
     

  7. תמונת פרופיל של דור
    דור

    בחרתי בקשתות, אבל כמו פרנק אני מבין לחלוטין אנשים שמעדיפים את קיד איי על אמניזיאק, וגם אני כזה. אם הסקר היה נערך קצת לפני או אחרי HTTT הייתי בוחר בקיד איי ללא צל של ספק.

  8. תמונת פרופיל של שחר

    א. לא השתתפתי בסקר, פשוט כי לא היה אפילו תקליט אחד שחזרתי אליו שוב ושוב.
    ב. אינפוגרפיקה מאירת עיניים!
    ג. הכותרת של העוגה היא הטעיה של קהל הקוראים שלך. אני מוחה.

  9. תמונת פרופיל של יובל
    יובל

    אני חייב להודות שבחרתי ב- Amnesiac ולא ב- Kid A, היות שאני בכלל לא זוכר איזה שירים יש באיזה מהם. שמעתי אותם ביחד, אהבתי את שניהם, ואני עדיין לא מסוגל להפריד בינהם ולכן פשוט בחרתי בשני. את כל מה שבא אחר כך אני פשוט לא מכיר מספיק טוב.

  10. תמונת פרופיל של אבנר קשתן

    דור ויובל: אני באותה דעה כמוכם – זה לא ש-Amnesiac בהכרח טוב יותר, אלא שאחריו היה השינוי.

    שחר: אתה צודק לחלוטין, ואני יכול לתרץ את זה רק ברצון שלי לצ'פר את הקוראים בעוגה ברגע האחרון. יתוקן.

  11. תמונת פרופיל של שי

    אני בחרתי ב־Kid A. לדעתי למרות שהעריכה של Amnesiac טובה יותר, Kid A הוא השלם מבין השניים. ב־Amnesiac יש רק שני קטעים טובים, שהיו יכולים להיות גם בי־סיידס לקיד איי, כך שקשה לי להחשיב אותו לאלבום טוב ממש.
    בתמונה הכוללת יותר, אני חושב שרדיוהד זכו לאותו מעמד של הקיוּר, למשל: כיוון שהיה להם הסאונד הנכון, בזמן הנכון, מוכנים לשכוח להם כל מה שהגיע אחר כך, למרות שהעשור האחרון שלהם מיותר להחריד, ובעיקר ממחזר באופן גרוע מאוד את הדימוי שנוצר להם. מצד שני, כשהיו בזמן הנכון, הסאונד שלהם בהחלט היה נכון.

  12. תמונת פרופיל של שי

    נ.ב. the cake is a lie

  13. […] This post was mentioned on Twitter by Sagee Ben-Zedeff , גיאחה and Avner Kashtan, SixHeadedMonster. SixHeadedMonster said: RT @guyha: אקלקטיקה אהובתי » סקר רדיוהד הגדול: תוצאות וספקולציות http://t.co/CWImeiW […]

  14. תמונת פרופיל של פרנק
    פרנק

    אבנר, הבנתי את השאלה. אני איבדתי אותם באמניזיאק, וזו גם הסיבה שאין לי עותק מקורי שלו.