עכשיו הוא האחר-כך החדש

פורסם ב:

Bezos and Kindle

על פי האפוקריפה של הקינדל, לג’ף בזוס מאמזון היה רגע הארה – רגע התפוח של ניוטון, כמאמר העורך שלי – כשהוא ישב לו על החוף וסיים את הספר שלו, וחשב לעצמו שלא משנה שהוא מנכ”ל של חנות מקוונת שמוכרת מיליון ספרים ביום, הוא עדיין צריך לקום וללכת הביתה בשביל להביא עוד ספר. כאן היחוד של הקינדל מהספרים האלקטרוניים1 האחרים שהיו בשוק הרבה לפניו: הזמינות. היכולת לקנות ספר מהמכשיר עצמו, מיד. זו המהפכה כאן, לא העובדה שאפשר לקרוא בכל מקום, אלא שזה רוכב על הרשת הסלולרית שנמצאת בכל מקום2, ומחבר אותך לחנות ספרים בכל רגע.

***

יצא לי לדבר עם חברה שהתחילה עכשיו לייבא ספרים אלקטרוניים פשוטים, בלי חיבור סלולרי או wifi. “למה צריך את החיבור הבלתי פוסק הזה?”, שאל אותי הבחור. “אנשים יקנו כמה ספרים ויעמיסו אותם על המכשיר בבית. גם ככה אנשים יושבים כל יום מול המחשב”. אני דווקא חושב שהוא  טועה, וחנויות ספרים יתפסו תאוצה רק כשיוכלו לרכב על גל הספונטניות של הקונים, שיושבים בים או בבית קפה ונגמר להם הספר, או שבדיוק מישהו אמר להם שהם חייבים לקרוא את החדש של דן בראון, או שסתם יש להם שעה לשרוף ברכבת. אני גם חושב שזה חלק גדול מההצלחה של האייפון: העובדה שאפשר לקנות מוזיקה או אפליקציה ישירות מהמכשיר והתחיל לשמוע/להשתמש מאפשרת למשתמש לקבל סיפוקים מידיים, ולחנות להרוויח מהחלטות רכישה ספונטניות. זו הסיבה שמיקרוסופט השיקה גם היא חנות אפליקציות עכשיו למכשירי ה-Windows Mobile, למרות שהיא פלטפורמת הפיתוח למכשירים ניידים הוותיקה ביותר בשוק. זו גם הסיבה שמסך צבעוני לספר אלקטרוני יהיה רעיון טוב, פשוט בשביל שאנשים יוכלו לראות את העטיפות בחנות בצבעים המקוריים. זה יקל על ההחלטה לקנות.

***

ברמה האישית, המעבר לחנות ספרים מקוונת במקום פיזית יהיה משמח ומצער כאחד. מגל אפס אני הולך לאיבוד בחנויות ספרים, ואני מאד אוהב את הריח והשקט של חנויות יד-שניה, קטנות וגדולות. אני גם אוהב את הספרים עצמם, הדפים, הכריכות.

מצד שני, אני גם אוהב דיסקים. ביליתי שעות בלעבור בין מדפים בדיסק סנטר והאוזן השלישית וסופר-זאוס ופיקדילי, והייתי יוצא עם ערימות קטנות של דיסקים כל פעם. אהבתי את העטיפות, והחוברות שמגיעות עם הדיסקים.

אבל רבאק, נמאס. נמאס ממאות דיסקים שמסתובבים בבית וצריך לזכור להחזיר אותם למקום וכל כמה חודשים לסדר אותם מחדש, ולגלות שעשרות דיסקים לא נמצאים בעטיפות שלהם. ונמאס מזה שאני צריך להעביר כל דיסק שאני קונה ל-MP3 מיד כשאני קונה אותו, כי אני שומע אותו בבית, ובאוטו, ובנגן, וזה הרבה יותר נוח כשהכל דיגיטלי. וכשהבנתי, יום אחד, שאני קונה דיסקים ומשאיר אותם בעטיפה ופשוט מוריד אותם מהאינטרנט – כי זה יותר מהיר ונוח מלהמיר אותם ל-MP3 – אז באותו יום הפסקתי לקנות דיסקים. עדיף כבר לקנות ב-MP3, כשאפשר.

אז גם בספרים, אני יכול לראות איך הנוחות והזמינות והמיידיות יהיו גורמים חזקים יותר מאשר החיבה לפורמט ולעטיפה. אם הספר האלקטרוני יהיה נוח מספיק וקריא מספיק, ויאפשר לי גישה מיידית מכל מקום, אז אני רואה איך אני עובר אליו בלי למצמץ.

אני לא מוכן למצוא את עצמי שוב, כמו היום, מסיים את הספר שלי ותקוע עוד שעה באוטובוס בלי מה לקרוא.

 


1. שימו לב, אגב, לטרמינולוגיה. ספר אלקטרוני: המכשיר. ספר דיגיטלי: התוכן. מבלבל? רק עד שנתרגל.
2. יש מילה טובה בעברית ל-ubiquitous?


פורסם ב:

by

Comments

6 תגובות על “עכשיו הוא האחר-כך החדש”

  1. תמונת פרופיל של שי ארליכמן
    שי ארליכמן

    אני בטוח שאי שם אפשר למצוא את אותו פוסט שמדבר על המעבר מלקנות קרח מהעגלון החביב לשימוש במקרר ביתי.  בסופו של דבר הנוחות (המניע האמיתי של כל טכנולוגיה) תנצח.
    אני רק מקווה שבעיקבות המעבר לדיגיטלי יוזלו משמעותית הספרים והסופרים יראו חלק יותר גדול מהעוגה.

  2. תמונת פרופיל של יוסי גורביץ

    האמת, גם עם הקורא הפושטי שהגיע לארץ אין שום סיבה שתמצא את עצמך תקוע בלי ספר. מלא תמיד שניים, מראש.

  3. תמונת פרופיל של אבנר קשתן

    אני יכול גם למלא תמיד 50 מראש. אבל הנקודה היא שאני לא טיפוס שמתכנן שני ספרים קדימה. לכן גם אני מסתובב עם הרדיסק נייד עם כל אוסף המוזיקה שלי עליו – כי אני לא תמיד ארצה לשמוע דווקא את ה-10-20 תקליטים שיש לי על הנגן הקטן, ואם אני עם הלפטופ אני יכול להחליף. אם הייתי יכול מהנגן לעשות סטרימינג מהמבחר שיש לי בבית – או מהמבחר שיש לחנות להציע לי – זה היה חוסך לי את התכנון המיותר הזה.

  4. תמונת פרופיל של עדנה
    עדנה

    איזו עליבות זו כשאדם לא יכול להיות שעה באוטובוס עם עצמו, כשאדם לא יכול לחיות בעולם האמיתי וחייב לצרוך הסחות דעת כמו סם, מוזיקה או ספרים או מה שלא יהיה, העיקר שלא להישאר לרגע עם הריקנות שבפנים.

    מה היית עושה אם איזהשהו שיבוש אלקטרומגנטי עולמי או משהו, היה הופך את כל הטכנולוגיה הזאת לבלתי זמינה?

  5. תמונת פרופיל של אבנר קשתן

    אם היה שיבוש אלקטרומגנטי? אז הייתי עושה משהו אחר. אל תבלבלי כאן שימוש בתלות.

    מעניין גם שאת רואה כל צורה של תרבות, מוזיקה ספרות או כל דבר חיצוני, כריקנות ועליבות. זה נכון אצלך גם כשזה מגיע למוזיקה חיה וספרים מודפסים, או רק בפורמטים אלקטרוניים?

  6. […] קרח מהעגלון החביב לשימוש במקרר ביתי." שי ארליכמן מגיב לפוסט של אבנר קשתן, בו הוא מעריך שהספרים האלקטרוניים […]