טרנסהומניזם על המסלול

פורסם ב:

אני חייב להגיד שאני לא מצליח לגייס התלהבות מאוסיין בולט והשיא העולמי החדש שלו. אני דווקא חושב שאני מבין מה אנשים מוצאים בשיאים כאלה – מתיחת גבולות היכולת האנושית וכדומה. אני מזדהה, באמת שאני מזדהה. אבל אם כבר מישהו ממלא אותי בהתפעמות, זה לא בולט אלא מישהו כמו אוסקר פיסטוריוס. Oscar Pistorius, by Elvar Freyr

על פיסטוריוס כתבתי לפני כמה חודשים כבר. הוא אצן דרום-אפריקאי קטוע רגליים שמשתמש ברגליים פרוסתטיות מסוג צ’יטה כדי לרוץ – ומגיע לתוצאות שלא רחוקות משל אצנים אולימפיים עם שתי הרגליים המקוריות שלהם. לפני כשנה פיסטוריוס עורר שיח ציבורי ער סביב בקשתו להתמודד באולימפיאדה הרגילה, בקשה שנדחתה ומאוחר יותר אושרה. למרות זאת, פיסטוריוס לא עמד בתנאי הקבלה לנבחרת האולימפית ולא השתתף. אבל מה שמעניין אותי זו דווקא ההתנגדויות. רבים חושבים שיש כאן אלמנט לא-הוגן, שהרי לפיסטוריוס יש עזרים חיצוניים שמשפרים את יכולות הריצה שלו, ואין כאן באמת יכולת אנושית עילאית שבאה לידי ביטוי. אבל בינינו, גם אצנים כמו אוסיין בולט הם לא בדיוק אנשים מן הישוב. בשביל להגיע להישגים שלו, בולט משתמש בחומרים מלאכותיים: תזונה מאד ספציפית, תוספי מזון וכדומה. ואפילו לא באתי להאשים בשימוש בסטרואידים. הוא לובש נעליים שתוכננו בקפידה לתת לו את היתרון המשמעותי ביותר ובגדים אופטימליים ואוירודינמיים. בכתבה הזו, למשל, תולה הכתב את שיפור השיא של בולט בפיתוח תוספים תזונתיים טובים יותר ונעליים מתאימות. אז מה, בעצם, שונה בפיסטוריוס? העובדה שהתוספים המלאכותיים שלו יותר בולטים? או שבניגוד לויטמינים ונעליים, העזרים שיש לו לא זמינים למתחרים שלו?

כמו שהכתבה האחרונה משקפת, אין הבדל בין סטרואידים אסורים לתוספים מותרים מעבר להחלטה שרירותית שזה לגיטימי, וזה לא. אין ספק שתוספים חיצוניים – כדוגמת הידיים המכאניות שהוזכרו בלינק הראשון שלי – צריכים להיות זמינים לכל המשתתפים במירוץ באופן שווה. אבל אני חושב שהגיע הזמן שנכיר בזה שכבר עכשיו ההישגים הספורטיביים הם תלויי טכנולוגיה, והגיע זמן שנרשה לטכנולוגיה לתרום יותר – עמוק יותר, טכנולוגי יותר, קיברנטי יותר.


פורסם ב:

by

Comments

7 תגובות על “טרנסהומניזם על המסלול”

  1. תמונת פרופיל של רועי שהגיע אחר-כך

    אנחנו נותנים לטכנולוגיה לתרום יותר. אם זה בחליפות השחיה השנויות במחלוקת (ולדעתי הן עוד תחזורנה בעתיד לשימוש), במחבטי טניס חדשים, בנעליים, בתוספי מזון, בעיצוב חדשני של הכדורגל (לפני מונדיאל 2006 שוערים התלוננו שהעיצוב החדש של הכדור מעניק לו יותר מהירות ו"סיבוב" ומקשה עליהם מאוד. יש לי הרגשה שהתלונה הזו סייעה לפיפ"א להחליט לאשר את העיצוב) – הטכנולוגיה תמיד משחקת תפקיד. השאלה היא איפה עובר הגבול. האם, כמו שהציעו כל מיני אנשים נוכח חליפות השחיה, אפשר פשוט לחבר לשחיינים מנוע קטן לתחת? ואולי ניתן לקופצים לרוחק עם גפיים מלאכותיות להתקין מקלות פוגו מתחת לברכיהם הקטועות? איפשהו חייבים לשרטט גבול.
    אני מסרב להתרשם מההשיגים הספורטיביים של פיסטוריוס. במיוחד אני מסרב להתרשם מכך שהישגיו קרובים לאלו של אצנים בעלי שתי רגליים בריאות. מבחינתי, הפרוטיזות של פיסטוריוס אינן "רגליים", כי אם "כלי רכב" (אני חושב שאפשר לתהות האם הוא עושה שימוש בפרוטיזות האלה גם מחוץ לאיצטדיון). זו הסיבה שאלו עזרים שאינם לגיטימיים בעיני. עמדה זו משליכה כמובן גם על חליפות השחיה. יותר מזה, יש בה כדי להשליך על עצם ההכרה בתחרויות אתלטיקה של קטועי גפיים כתחרויות בעלות ערך ספורטיבי אמיתי. כמובן, אפשר לומר שחלק המתחרות הוא בין יצרני אביזרי העזר, אולי בדומה לתחרויות ספורט מוטורי, ולהגיד שהתחרות לא נועדה רק לקבוע מיהו האדם המהיר ביותר, אלא גם מהי הפרוטיזה המהירה ביותר.

  2. תמונת פרופיל של יפתח
    יפתח

    יש אפשרות שההתנגדות להשתתפותו מקורה במראהו מהפך הקרבים?

  3. […] This post was Twitted by lisardggY […]

  4. […] בספורט בכלל, ובשחייה בפרט. אבנר קשתן משלים את הדיון, בפוסט על גבולות הלגיטימיות של תוספים […]

  5. תמונת פרופיל של רועי שבא אחר-כך

    יפתח, אני לא חושב שמראהו מהפך קרביים יותר מאשר של ספורטאיות מזרח גרמניה. וכידוע, שם התאפשרה התערבות טכנולוגית לא קטנה בכלל.

  6. תמונת פרופיל של שי

    חשוב להבין שעוד לפני משפרי הביצועים (החוקיים והפחות חוקיים), כל הספורטאים ברמות האלו הן מוטציות. הגנים שלהם נותנים להם נתוני הפתיחה טובים מאלו של האדם הממוצע. כל השיאים בספורט הם לא שיאים אנושיים במובן הזה.
     

  7. תמונת פרופיל של זיגמונד

    @שי: אני חושב שאתה מחמיץ את נקודת-המחלוקת כאן, אנחנו לא מדברים על שני אנשים בריאים בעלי גנים יותר או פחות "ספורטיביים"..
    אני עדיין מתחבט בשאלה אם זה פייר שפיסטוריוס ישתתף אי פעם באולימפיאדה.
     
    זיגמונד