מיקי, מיהו?

פורסם ב:

ראיתי היום בחורה ברחוב, בת 20 לכל היותר, לובשת גופיה עם הדפס של מיקי מאוס. מיקי מאוס!

מה לה ולמיקי מאוס? מה הקשר בין בחורה בת 20 לעכבר בן 81, שלא הופיע בקולנוע כבר עשרות שנים, שמוצא את עצמו עושה חלטורות מטריקס במשחקי מחשב ומופיע, מעשה שוורצנגר, בקטעי ארכיון מעובדים בסרטים חדשים?

מיקי מאוס עדיין חי וקיים במודעות הציבורית. הוא עדיין מסמל לנו את חברת וולט דיסני כולה, שלא לומר את כלל התרבות האמריקאית. לאנשים מסוימים הוא סמל לתום וליושר. לאנשים אחרים הוא סימן לשטחיות של המחשבה האמריקאית, או לאימפריאליזם התרבותי שלה.

אבל מיהו המיקי הזה שהתברג לו כל-כך יפה למודעות שלנו? מה הקטע שלו? אני פשוט לא מצליח לבנות לי תמונה בראש של מי זה מיקי מאוס. את חבריו לגווארדיה הותיקה של הדמויות אני יכול לאפיין לא רע – לבאגס באני יש את החוצפנות ושביעות הרצון העצמית. לקרמיט יש את הנבעכיות החמודה, ואפילו לדונאלד דאק, הקולגה הצמודה של מיקי, יש איזו נרגנות חיננית. אבל מיקי? כלום! לוח חלק!

אולי האנמיות הזו היא שמאפשרת לו להיות כל-כך אוניברסלי. אפשר להשליך עליו כל מה שנרצה כי אין לו מספיק אופי משלו. זו טכניקה מקובלת באפיון גיבורים של ספרי ילדים ונוער, כך קראתי, כי זה מאפשר לקורא להכניס את עצמו לתפקיד הגיבור. בסרטים הראשונים אולי עוד היה לו איזה אופי, כמו שאפשר לראות בסרטון המקורי שם למעלה, אבל הוא פשוט עשה לעצמו ניתוח הסרת אופי ציבורי כדי לחיות לעד. אף אחד לא יכול לא לאהוב אותו, או לאסור על שידורו. הוא איבד את אופיו, אבל הפך להיות הלוגו הרשמי של החברה. מיקי מאוס מעדיף לעבוד מאחורי הקלעים, בצללים. צילו נח על כל דבר שיוצא מהאולפנים. מי יודע מה הוא יעשה הלאה.

The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world that he didn’t exist

– The Usual Suspects


פורסם ב:

by

Comments

7 תגובות על “מיקי, מיהו?”

  1. תמונת פרופיל של אורן

    סטים-בואט ווילי הוא אולי קטע המיקי מאוס האהוב עלי. וולט דיסני במיטבו לפני שהפך (די מהר) לתאגיד דורסני.

  2. תמונת פרופיל של אבנר קשתן

    מצד שני, אם היו היום מנסים לעשות את Steamboat Willie, פעילי זכויות בעלי חיים היו נכנסים בהם תוך שניה. מה הוא עושה לחזרזירים שם, למען השם?! :)

  3. תמונת פרופיל של שירה
    שירה

    אני בדרך כלל חושבת על מיקי המפוזר משוליית הקוסם.
    הוא מעין ילד קטן ומפונק שמצליח תמיד להסתבך ולסבך הכל סביבו.

    ואם כבר נגעת בדמויות של דיסני – יש עוד מישהו שזוכר את התרגומים הישנים של ספרי דיסני לעברית? משום מה תקוע לי בראש שהיו שם מיקי ומיני ודונלד דאק עם זוגתו ששמה היה פועה, יכול להיות?

  4. תמונת פרופיל של דובי

    את הכוח הבאמת מוזר של מיקי מאוס ראיתי כשלקחנו את הילד לדיסני וורלד. ילד בן שנתיים וחצי שלא ראה את מיקי מאוס מעולם לפני כן, אבל בכל זאת, כשעמדנו בתור האינסופי לקבל חיבוק ממיני (למיקי מאוס היה תור עוד יותר ארוך, והוא לא מבדיל בכל מקרה), פתאום הוא נעמד על אבן והכריז "I vove you kikky mouse!".
    אין לי מושג מאיפה זה בא לו.

    מצד שני, הבובה האהובה עליו יותר משם היא דווקא של באז לייטייר. עוד דמות שהוא לא הכיר לפני זה.

  5. תמונת פרופיל של מיכאל

    במסגרת הסטיות של איסוף חומר ממלחמת העולם השנייה, יש לי לא מעט סרטים מצויירים וסטריפים של קומיקס עם מיקי מאוס ודונלד דאק נלחמים ביפנים, תוך כדי כינויים Japs, ו Yellow Skins, לפי מיטב המסורת הלשונית של אותה תקופה.

  6. תמונת פרופיל של שי
    שי

    הייתה לו דווקא הופעת אורח לא מזמן.
    כמובן שזה רק מחזק את הנקודה שהעלת.

  7. תמונת פרופיל של יפתח
    יפתח

    כאן הוא דווקא נוקט עמדה