תוכן גולשים, למען השם!

פורסם ב:

בעקבות הכתבה של עידו קינן בעין השביעית על תופעת הפרסום הסמוי בבלוגים התעורר לו הרבה רעש בבלוגוספירה, בין השאר בהצעתו החוזרת של יהונתן קלינגר לניסוח קוד אתי לבלוגרים, על משקל הקוד האתי של עיתונאים. אני מסכים מאד עם דובי קננגיסר ועם נעמה כרמי על הסיבות למה קוד כזה הוא מיותר, אבל אני רוצה לחדד נקודה ששניהם העלו.

מיהו בלוגר? מישהו שכותב בלוג, כמובן, אבל מה המשמעות של בלוג, בהקשר הזה? בלוגר זה לא מי שיש לו וורדפרס מותקן או חשבון בישראבלוג. בלוגר זה מי שיוצר תוכן באינטרנט – בין אם זה בבלוג יעודי עם דומיין משלו, או בפרופיל שלו בפייסבוק, או אפילו בטוקבקים בבלוג של מישהו אחר או בתגובות לסרטים ב-YouTube. אין ספק שהיחס ל-“אחד שיודע” בטוקבק ב-YNet לא יהיה כמו לבלוגר עם אתר מבוסס שמזדהה בשמו, אבל בסופו של דבר שניהם מתבססים על עקרון – שהאינטרנט, ובעיקר ה-2.0 המציק הזה שמדברים עליו, בנוי על תוכן של גולשים – של כל הגולשים, לטוב ולרע. הבלוגרים הם לא נפרדים מכלל הגולשים. המודל הישן, בו יש יחס חד-כיווני וחסר-איזון בין העיתונאי והקורא שמחייב דרישתם לסטנדרט אתי מוגבר הם מיושנים – הסטנדרט האתי הזה, כפי שדובי מציין, תופס לגבי כולם.

בבלוג של יהונתן קלינגר מגיב שוקי גלילי:

[…] חלק מהעניין עם בלוגים הוא שכל אחד יכול לפתוח אחד, וכל זמן שאין קוד אתי למגיבים – שלא לדבר על אפשרות לאכוף אותו – בעל בלוג רשאי ולפעמים אפילו חייב למחוק.

כאן לב העניין. כל אחד יכול לפתוח בלוג, ולהגיב לבלוג, ולכן כולם כאן יוצרי תוכן, והאתיקה החברתית הבסיסית מחייבת את כולם.


פורסם ב:

by

Comments

5 תגובות על “תוכן גולשים, למען השם!”

  1. תמונת פרופיל של מיכאל

    לא מסכים. האם האתיקה החברתית בעולם האמיתי מחייבת שלא אשקר לך? בוודאי שלא! כולנו משקרים כל הזמן. שקרים לבנים, שקרים גדולים יותר, חצאי אמיתות (מי אמר קורות חיים ולא קיבל?), ועוד. האם אנחנו מחוייבים לאמת האבסולוטית או לשקיפות מלאה וחד משמעית בכל התנהלות מול אנשים בשמה של אתיקה חברתית? לדעתי לא.
    אם אכתוב בלוג פוליטי, האם אני מחוייב לנימוס אלמנטרי כלפי האוכלוסיה שאכתוב נגדה? לא בטוח. האתיקה החברתית לא מחייבת אותי להיות הוגן וסובייקטיבי בעת שאכתוב.
    אני מנסה לחשוב תמיד על דברים פרקטיים, ולא על אוטופיה. בשום מקום בעולם אין קוד אתי מחייב וולונטרית, ונסיון לעמוד בקוד אתי כשה ייכשל עוד בטרם תיבש הדיו (הוירטואלית) על הנייר שעליו הקוד נכתב.
    אין מושג כזה "תוכן גולשים" כולם גולשים וכולם יוצרים תוכן. אפילו טובקק שתול הוא תוכן גולשים. בדיוק כפי שאבדוק מה מניעיו של מישהו לא מוכר לי להמליץ לי על מוצר בעולם האמיתי, על אחת כמה וכמה בפקפק במניעיו של מיש איני מכיר כלל וכלל דרך הרשת.

  2. […] הדיון בנושא הקוד האתי לבלוגרים, נתקלתי בתגובה אחת לפוסט של רויטל סלומון בנושא. הפוסט […]

  3. תמונת פרופיל של דובי

    מיכאל: בודאי שיש דבר כזה "קוד אתי וולונטרי לא מחייב", לא רק שיש כזה, הוא נמצא בכל מקום. קוראים לזה התרבות שאתה חי בה. האם אתה באמת צריך חוק נגד רצח כדי לא לרצוח? לא. זה קוד אתי של התרבות שלך. באותה מידה יש הרבה דברים שאתה עושה בלי שיכריחו אותך. נימוס הוא קוד אתי לא מחייב. כשאתה פותח דלת ויש מישהו שצועד מאחוריך, האם תטרוק לו את הדלת בפרצוף, או שתחזיק אותה עוד שני כדי שגם הוא יספיק לעבור? אתה וחברתך סועדים את ליבכם בסושי ונשארה חתיכה אחרונה. האם תזנק עליה כמה שיותר מהר, או שתציע לה אותה? למעשה, הקודים האתיים הוולונטריים שלנו הרבה יותר חזקים מאשר החוקים הרגילים. כי קוד אתי תרבותי אתה מקיים מתוך הרגל, בלי מחשבה, ובלי לשקול אם העונש הפוטנציאלי שווה את הרווח שבפשע.

    היי, אבנר, אפשר להמשיך את הפינג-פונג הזה! תכתוב פוסט עם קישור לפוסט החדש שלי!

  4. תמונת פרופיל של אבנר קשתן

    דובי: העיצובים של הבלוגים שלנו דומים מדי, ואם נקשר אחד אל השני אנחנו עלולים לבלבל אנשים. חייב להיות חוק (אתי, וולונטרי, בלתי-מחייב) נגד קישורים בין בלוגים דומים מדי!

    מיכאל: בסופו של דבר אני חושב שאמרתי משהו דומה למה שאתה טוען: כולנו יצרני תוכן, מראשון הבלוגרים ועד אחרון הטוקבקיסטים. וכשאמרתי שכולם מחויבים לאותו קוד אתי, התכוונתי באותה מידה שגם כולם לא מחויבים, באותה מידה.
    כל טקסט שתקרא באינטרנט הוא בסופו של דבר מישהו שעומד ברחוב וצועק לך את דעתו. אולי הוא משקר. אולי הוא משוגע. איך תדע? אם הוא נראה אמין, לבוש היטב, מגולח, אתה כנראה תייחס למילים שלו יותר חשיבות מאשר אם הוא לא התקלח חודשיים ויש לו עובש בזקן. אבל חוץ מהרושם הזה, שניהם מחויבים ולא מחויבים אתית לאותו הדבר. כנ"ל בלוגר באתר רציני ומסודר מול "אחד שיודע" נוטף שגיאות כתיב בתגובה 126 ב-NRG. אף אחד מהם לא אמין אינהרנטית מתוקף מעמדו או חוזה אתי שהוא הצהיר עליו, רק מתוקף מילותיו ומעשיו.
  5. תמונת פרופיל של יפתח
    יפתח

    אני חושב שבלוגר הוא מי שמשמיע את הקולות "בלוג בלוג … בלוג בלוג …" וכן הלאה