קול באמזונה ערווה

פורסם ב:

אמזון משחררת בימים אלה גרסא שניה של הקינדל, קורא ה-e-books עליו אני מרייר כבר זמן רב. בלי להכנס ליתרונות ולחסרונות של המכשיר (לזה תוקדש רשומה נפרדת), מעניין לראות שאחת האפשרויות החדשות של המכשיר זוכה לביקורת משפטית דווקא.

הקינדל מאפשר, בלחיצת כפתור, להקריא את תוכן הספר הדיגיטלי בקול מסונתז – יכולת לא ממש חדשנית, אבל שימושית לבעלי בעיות ראיה ואנשים שסתם נהנים מזה. האתר Law.co.il מדווח שהתאחדות הסופרים האמריקאית מתנגדת לאפשרות הזו, בטענה שהקראת ספר היא זכות ששמורה לבעלי זכויות היוצרים, כחלק מאותו גוש זכויות-יוצרים שמופיע בעמודים הראשונים ספרים.

המבזקון ב-law.co.il מתמקד בהבדל החוקי בין שמירת הקלטה של הטקסט לעומת סינתוז שלו, אבל אני חושב ששאלה הרבה יותר בסיסית כאן היא של יכולת לביצוע עבירה, לעומת העבירה עצמה. לפי ההגדרה של יו”ר התאחדות הסופרים, שימוש ביכולת הזו של הקינדל היא עוברת על ההגבלה על הקראה פומבית של היצירה. האם זה נכון גם אם אני משתמש ביכולת לבד בחדר? איפה נכנסת כאן ההגדרה של “פומבי”? ווהאם יש הבדל בין זה לבין אם אני מקריא את בקולי שלי? כי אם כן, הקול שלי הוא תמיד כלי פוטנציאלי לביצוע עבירה. שלא להזכיר את היכולת שלי להוריד למישהו את הקינדל בראש, כמובן.

* * *

אבל השאלה כאן היא יותר מהותית, והיא על מה בכלל מגנות זכויות היוצרים, ומהו ה-“תוכן” שעליו מגנים. ע”פ דיווח אחר, העבירה הפוטנציאלית היא יצירה של יצירה חדשה (ההקראה) שמבוססת על היצירה המקורית (הספר) בצורה שעוברת על האיסור של יצירת Derived work. זה מעלה שוב את השאלה של מה היא היצירה? האם היצירה היא המלים שעל הדף? אם כן, ברור שהעברתה למדיום אחר היא יצירה של יצירה חדשה. אבל אם כן, האם העברה של אותו טקסט לשיטת כתב אחרת (לא תרגום, רק שעתוק) נחשבת יצירה חדשה? האם לשנות פונט מהווה יצירה חדשה?

שאלות דומות אפשר לשאול גם על ערוצי תקשורת ויצירה אחרים. אם קניתי דיסק, על מה יש לי את הזכויות? על העותק הפיזי? על הביטים שמקודדים? או על גלי הקול שמפוענחים מביטים הללו? או על היצירה? האם יש לי זכות חוקית לגבות דיסק אל קבצי MP3 במחשב? ואם כן, האם אני יכול להוריד, מאתר שיתוף קבצים, עותק ב-MP3 של הדיסק שאותו קניתי? ומה אם קניתי ב-MP3 מחנות מקוונת?

באיזה שלב הבדלי האיכות הטכניים מפרידים בין יצירה אחת לשניה? רוב אנשים שאני מכיר לא יהססו להוריד MP3 של דיסק שהם רכשו חוקית, אבל מה עם תקליט? כאן יש ל-MP3 ה-“גנובים” יתרון איכותי על המוצר הקנוי. ומה בנוגע לוידאו לעומת DVD? או DVD לעומת BluRay?

כל השאלות הללו, שלהן אין לי תשובות ואני בספק אם גם עורכי דין שעוסקים בדיני זכויות יוצרים יוכלו לענות לי בצורה חד משמעית, בעיקר חושפות את המגבלות של חוקי זכויות היוצרים והפאניקה של ספקי התוכן בנוגע לחוסר השליטה שלהם במוצר, כפי אפשר לראות בצורה מרתקת במאמר הזה על ההיסטוריה של ה-e-books. (מאמר ארוך, החלק הרלבנטי בעמוד 4)


פורסם ב:

by

Comments

3 תגובות על “קול באמזונה ערווה”

  1. תמונת פרופיל של יפתח
    יפתח

    אני לא מבין יותר מדי בקניין רוחני, ואין לי תשובות לחלק ניכר מהשאלות שאתה שואל, אבל אני מציע כיוון חשיבה (לא שלי, למדתי אותו בקורס במשפט מסחרי) להבחנה.
    כיוון החשיבה הוא כזה: כל פעולה שפלוני (שאינו היוצר) מבצע ביצירה, אשר מקנה לו רווח עסקי, מחייבת את הסכמת היוצר. בהיעדר הסכמה – הפעולה אינה חוקית (הן במישור האזרחי והן במישור הפלילי).
    לכך צריך צריך להוסיף את החריג של "שימוש הוגן" כאשר אני אתייחס לשימוש אישי. לדעתי אתה רשאי לבצע ביצירה של היוצר כל פעולה שתרצה כל עוד הדבר הוא לשימושך האישי ואינך מרוויח מזה כסף. כך, למשל, אני סבור שזה חוקי לחלוטין לגבות דיסק שקנית בקבצי mp3, שזה חוקי להעביר אותם לנגן המשמש אותך, וכן שזה חוקי גם לצרוב דיסק נוסף שאותו תחזיק באוטו (מאחר שכאמור אין לי מומחיות בתחום, אודה אם במשפט לא תטען, "יפתח אמר שזה בסדר").

  2. תמונת פרופיל של Meme

    איגוד חברות התקליטים האמריקאי, הRIAA, נוהג לתבוע דברים שיודעים להמיר בין פורמט מוגן DRM לפורמט בלתי מוגן.
    הם הודו לאחרונה בפה מלא שבעיניהם זה לא בסדר לעשות עותק מכל דבר, גם אם זה לשימושי האישי. גם אם יש לי דיסק ואני עושה עוד עותק שלו כדי שיהיה לי עותק לשמוע באוטו. מבחינתם אם אני רוצה לשמוע את הדיסק בשני מקומות- אני צריכה לקנות שני עותקים במחיר מלא של כליה ורבע.
    בתי המשפט בארה"ב עוד לא הגיעו לנקודה הזאת ובינתיים לא אוהבים לפסול טכנולוגיות שאפשר להשתמש בהן גם בצורה חוקית, אבל לפעמים גם הם מפספסים.
    אני לא זוכרת מה עמדת בתי המשפט בארץ בנושא הזה.
    אני גם מתעצלת להביא סימוכין לכל מה שאמרתי כרגע, אע"פ שהם קיימים, בעיקר כי זה הכל כתוב לי במחברת ואני אצטרך להעתיק לפה איזה 6 דפי פוליו אם ארצה לכלול את כל המידע שיש לי בנושא הזה.
    וגם, המחברת בחדר השני. צריך לקום בשביל זה. לא רוצה.